Obrázek pozadí

ČSOB Pojišťovna bloguje

Poradíme vám, co a jak se vám vyplatí pojistit a dozvíte se tu víc i o nás – lidech, kteří vás pojišťují.

Ztracená zavazadla, zpožděný let? Mějte jistotu náhrady

Problémy v letištní hale ještě před zahájením dovolené jsou noční můrou asi každého cestovatele. Když víte, jak s nepříjemnými situacemi naložit, nemusíte skončit naštvaní a bez náhrady. Přečtěte si, jak se v případě ztráty majetku nebo zpoždění bránit a jak získat odškodnění.

Zpožděný nebo zrušený let

Sedíte v letištní hale a letadlo nikde? Obzvlášť u dlouhých letů se stává, že musí cestující strávit na letišti mnohem delší dobu, než na jakou byli připraveni. A někdy se nevyhnete ani zcela zrušenému letu. Ať už vás potká to, či ono, máte právo na kompenzaci ztraceného času, případně extra výdajů. Abyste peníze získali zpátky, postupujte systematicky a jasně.

1. Uchovávejte všechna potvrzení a doklady

Veškeré dokumenty, důkazy o zpoždění nebo zrušení letu i účtenky za stravování si uschovejte a zkompletujte. Pokud navíc seženete potvrzení o zpožděném letu od letištního personálu, máte prakticky vyhráno.

2. Kontaktujte společnost se stížností

Zkompletované materiály zašlete letecké společnosti spolu se stručnou zprávou o události a žádostí o vyplacení adekvátní kompenzace. Své argumenty doložte příslušnou směrnicí EU a buďte co nejvíce struční.

3. Poraďte se s právníky

Pokud si nejste jistí, jestli máte na kompenzaci právo, ověřte si to u právnické firmy. Za posouzení jí sice zaplatíte určitou částku, obvykle se však konzultace s ohledem na výši ztracených financí vyplatí.

Pomoc s vymáháním najdete také na webech jako je Apra, Vaše nároky nebo Evropské spotřebitelské centrum.

 

Zpoždění či ztráta zavazadla

Ať už se vaše zavazadlo později najde, či nenajde, to, že s vámi nedorazilo na cílové letiště, musíte řešit bezprostředně po přistání. U letištní přepážky určené právě k reklamaci zavazadel vyplňte s letištním personálem formulář Property Irregularity Report (PIR), ten už byste později neměli možnost jinak vyplnit. Můžete si také zažádat o základní věci osobní potřeby, tzv. overnight kit, které vám usnadní první dny, pokud vaše zavazadlo nedorazí.

Pokud se vaše zavazadlo nenajde, podejte do 7 dnů stížnost přímo na aerolinky. Nezapomeňte jasně, ale opět stručně popsat obsah svého zavazadla. Pokud se jedná o poškození zavazadla, vyplňte tzv. Damage Report, škody zdokumentujte a odešlete letecké společnosti.

Jestliže vám zavazadlo nakonec přeci jen dorazí, neznamená to, že nemáte na odškodnění nárok. V případě, kdy vám zavazadlo dorazí do 21 dní od události, máte právo vymáhat odškodnění za výdaje, které vám vznikly kvůli nedostupnosti zavazadla. I zde samozřejmě pečlivě uschovejte účtenky a společně s vašimi kontaktními údaji a vyplněným formulářem PIR je odešlete dopravci.

Za kufr, který se vám vrátí po 21 dnech od ztráty, máte nárok požadovat finanční náhradu. Letecké společnosti zašlete účet za zavazadlo, seznam jeho obsahu a zprávu PIR, a to nejpozději 2 roky po události. Maximální výše, kterou můžete za zpožděné zavazadlo vymáhat, je zhruba 1 250 euro.

Ne vždy jsou firmy ochotné vyjít požadavkům i přes pravdivé nároky vstříc. I zde proto můžete využít služeb specializovaných firem, které za vás náhradu škody vyjednají.

Nezapomeňte na správné cestovní pojištění

Při cestování vám nehrozí jen ztráta zavazadel, jejíž odškodnění budete vymáhat po letecké společnosti. Turisté často řeší také nejrůznější zdravotní komplikace jako průjmy, angíny, bolesti zubů, nachlazení, vymknuté kotníky nebo i zlomeniny. Sjednejte si ještě před dovolenou komplexní cestovní pojištění, které vás v případě zdravotních komplikací ochrání. Na kolik vás pojištění vyjde, si můžete spočítat na online kalkulačce - jeho sjednání vám nezabere víc než pár minut. Při sjednání online navíc získáte 10% slevu.