Běžecký blog

Běžecký blog

Vítejte na stránkách blogu, kde najdete zajímavé články týkající se běhu, a to jak pro úplné začátečníky, tak pro pokročilé.

Rádi byste se zlepšovali, ale nevíte jak na to? Kromě na vlastním těle otestovaných rad a doporučení týkajících se základů běžeckého tréninku od našeho kolegy a běžeckého nadšence Milana Součka se zde o své zkušenosti podělí špičkoví běžci René Kujan a Pavel Dymák.

René Kujan je ultramaratónec, který své výkony spojil s charitativními akcemi pro vozíčkáře např. při akci „To dáááš“, kdy za šest dnů překonal vzdálenost 360 km, přičemž si nesl vše potřebné na zádech a jedl a pil jen to, co si sehnal cestou.

Milan Souček běhá pravidelně již 27 let. Podělí se zde o své zkušenosti a různé alternativní přístupy, které otestoval na vlastním těle. Osobáky: 10 km: 33:01 min, 5 km: 15:25,26 min., 3 km 8:46 min, 1500 m 4:03,7 min.

Hynek Janoušek se v mládí sedm let věnoval běhu a atletice na Sportovní škole a Sportovním Gymnáziu Kladno. V dorostenecké kategorii však běhání opustil s časy 800m 2,04, 1500m 4,21, aby se k němu vrátil v pozdní dospělosti. S úderem čtyřicítky a přechodem do veteránské kategorie navýšil objem a zlepšil trénink. Na jaře 2019 zaběhl půlmaraton za 1:19,40 (Berlín) a 10km za 36,15 (Vaše liga). Momentálně se věnuje triatlonu. Vyzkoušel si v něm v létě 2019 nejprve olympijskou distanci na regionální lize Jihočeského kraje ve Zlivi za 2:18,12 a polovičního železného muže na Doksyrace 2019 (4:48,50, 28 místo celkově). Přes zimu 2019/2020 se zkouší v rámci přípravy na železného muže Moraviaman 2020 rozplavat a rozjezdit na kole.

Nežrat a makat! Makat a nežrat!

Býval jsem ještě lehkonohým studentem Univerzity Karlovy, když jsem onoho dopoledne zasedl do škamen na jakýsi seminář. A protože už jinde nebylo místo, posadil jsem se do první řady. Jak šel čas, pocítil jsem drobné škruňkání a škrundání v žaludku, a protože atmosféra mezi studenty a mladou profesorkou byla uvolněná, mohl jsem si dovolit vytáhnout z batůžku jogurt středního kalibru a pomalu jej požírat s pozorností upřenou na probíranou látku. Profesorka to zaregistrovala, po očku závistivě změřila nejdříve proporce plnotučné bomby, pak proporce mé tělesné schránky. Pousmála se. Čas semináře byl tenkrát zdvojený, takže bylo jasné, že jeden kelímek mne na dlouho neuspokojí.

Pokračovat ve čtení

Na vlnách středomořských trailů

Ačkoli jsem suchozemská krysa, mám rád pohodové pohupování prastaré bárky na mořských vlnách. Představte si mohutné dřevěné rámy z vyztužení trupu lodě přes 100 let staré. Na jednom z těch trámů vy ležíte po úspěšném dni plném dobrého jídla, dobrého pití a dobrého poběhání s partou přátel. 

Pokračovat ve čtení

Posilování pro vytrvalce

Zatímco sprinteři se musí vší silou a co nejrychleji dostat o sto metrů dál, čemuž také odpovídá velikost jejich svalů, u vytrvalostních běžců přemisťujete své tělo na mnohem delší vzdálenost. A tady je každé kilo navíc znát. Měl by tedy běžec vůbec posilovat? 

Pokračovat ve čtení

Jak zaběhnout rychlejší desítku

Tento článek je určen zkušenějším běžcům, jejichž trénink má určitou strukturu. Jste zkušený běžec? Závodíte? A na každém závodě se snažíte zaběhnout lepší čas než loni nebo dokonce osobák? Tento článek je určen právě vám.

Pokračovat ve čtení

Žít bez běhu? aneb Hodně budeš někde!

Vždycky jsem tak nějak intuitivně věděl, že nejlepší bude, když nebudu jen běhat, ale dělat všechno možné. Kdysi jsem „něco dělal“ každý den. Tu na kolečkových bruslích, tu na kajaku, tu na kole, tam na skále. Dodneška dychtivým zájemcům o dobré rady tvrdím: Chcete-li být dobrými běžci, neběhejte! Neběhejte jenom, ale hýbejte se co nejkomplexněji.

Pokračovat ve čtení

Mašíblové jako zdroj inspirace II.

Pokud jste nečetli první článek týkající se mašíblů a jejich rad, pak vězte, že mašíbl je akronym MAgor ŠÍlenec BLázen, a je to kategorie, kam kromě patologicky vyšinutých jedinců spadnou různé druhy snílků a vizionářů včetně těch, kteří na sobě vyzkoušeli nějaké extrémní cvičení, shodou okolností jej přežili, nabyli pocitu, že je to duchovně nebo fyzicky posunulo, a svou zkušenost nyní hlásají jako evangelium všem, kdo jsou ochotní naslouchat. 

Pokračovat ve čtení

Příprava na závod a trénink mezi závody

Podzim je pro mnoho běžců závodní sezónou a tak jistě nezaškodí podívat se podrobněji na přípravu na závod, relaxaci po závodě a trénink mezi závody. Obecná pravidla platí víceméně univerzálně a budete-li se jich držet, je pravděpodobné, že při závodě podáte svůj maximální výkon.

Pokračovat ve čtení

Jdu s bolavou patou, mám ideu zlatou...

 „Tak vám mám o víkendu běžet stovku, paní Müllerová!“ „Ale jděte, vždyť si ještě pořád natíráte patu opodeldokem! Jakpak k tomu přijdete, panáčku?“ Takhle nějak by mohl probíhat rozhovor na palčivě aktuální téma, kdybych byl Švejkem. Ačkoli u nás v Kralupech jeden bronzový Švejk sedí, já nejsem dobrým vojákem

Pokračovat ve čtení

Střízlivý plán na konec léta

Alkohol a běh mají něco společného. A zároveň je jen málo lidských činností tak esotericky rozdílných jako běhání a prolévání výplaty hrdlem. Když to přeženete s běháním, hlavně v tomto vedru, bude se vám ‒ úplně stejně jako když to přeženete s alkoholem ‒ točit hlava.

Pokračovat ve čtení

Pochopení blízkých a hledání smyslu

Pilně trénujete každý den, zároveň se snažíte neubírat z času, který trávíte s rodinou, a přesto se vám za vaše každodenní zápolení s pohodlností, za tento triumf vůle nad hmotou, za všechnu tu krev, pot a slzy nedostává ze strany vašich nejbližších odpovídajícího uznání? 

Pokračovat ve čtení

Nečekané následky veder

Pořád jsem někde četl nějaké průzkumy, že v horku roste agresivita. Já vám nevím, na mě přemíra sluníčka vždycky působí spíš sedativním způsobem. Jsem unavený, ospalý a většinou nemám chuť někde vyskakovat jako čert z krabičky. Ale řeknu vám, že na tom možná něco je. Tuhle si zase tak mírumilovně běžím, je asi 35° C ve stínu, čas od času okolo projede nějaký cyklista...

Pokračovat ve čtení

O kraji, kde dřít a koukat po zadcích je nejvyšší povinností závodníků

Už tradičně se tak říkajíc na okraji Kralup nad Vltavou, v povltavské vísce Miřejovice odehrávalo vpravdě letní klání na půlmaratonské distanci. Věděli jste, že se právě tady můžete zúčastnit největšího půlmaratonu v Čechách a dost možná i na světě? Letos už to asi nestihnete, ale třeba za rok poměříte svoje půlky!

Pokračovat ve čtení

— Položek na stránku
Je zobrazeno 41 - 60 položek z celkového počtu 94.