Polovina Čechů neví, jaké nářadí se používá k výměně kola u auta, každý desátý nemá náhradní kolo

angle-left null Polovina Čechů neví, jaké nářadí se používá k výměně kola u auta, každý desátý nemá náhradní kolo

Polovina Čechů neví, jaké nářadí se používá k výměně kola u auta, každý desátý nemá náhradní kolo

Jen polovina řidičů ví, jaké nářadí je potřeba k výměně kola u auta, 15 % lidí pak nemá v kufru rezervu nebo o ní neví. Ukazují to výsledky průzkumu Instant Research pro ČSOB Pojišťovnu, který zkoumal, jak si Češi dokáží poradit s běžnými poruchami. Vyplývá z něj i to, že 71 % žen při závadě zavolá partnera nebo rodiče, ale jen každá druhá zavolá svoji asistenční službu.

Z průzkumu vyplývá, že velké rozdíly jsou mezi řidiči různých věkových skupin, pohlaví, i třeba z jiné části republiky. Například s defektem pneumatiky si umí Pražáci poradit hůře než ostatní a správné nářadí by k výměně kola použila jen třetina řidičů do 26 let a jen 24 % mladých žen.

 

Kolik kol má vaše auto?
Na základě výsledků průzkumu sestavila ČSOB Pojišťovna 4 archetypy řidičů podle řešení krizových situací. Například Sváteční řidič, kterým je nejčastěji žena z většího města, většinou málokdy řídí a neví, jestli má auto v pořádku. Průzkum například ukázal, že 4 z 10 pražských řidiček nemají náhradní kolo nebo si tím nejsou jisté. Celkově nemá rezervu 10 % lidí, dalších 5 procent pak neví.

Rezerva je přitom až na výjimečné případy součástí povinné výbavy. „Pokud nemáte sadu pro opravu defektu bez sundání kola nebo pneumatiky, které umožňují nouzové dojetí do servisu i s defektem, je vaší povinností mít buď rezervu v autě, nebo sjednanou asistenční službu, která za vás výměnu kola vyřeší,“ připomíná Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.

Zajíci a veteráni
Na povinnou výbavu příliš nedbají ani Veteráni silnic, ti si ale dokáží s menšími poruchami poradit. Díky zkušenostem z tisíců naježděných kilometrů navíc ví, že mohou často zadarmo nechat práci na jiných.

Celá řada řidičů si naopak s většinou běžných drobných závad dovede poradit, ale neví, že by si mohli ušetřit námahu a nechat profesionály, aby za ně problém vyřešili,“ říká Milata. Takzvaní Matadoři například obvykle spoléhají jen sami na sebe a na své schopnosti. „Asistenční služba je přitom bezplatnou součástí běžného povinného ručení. Kromě výměny kola běžně zahrnuje třeba i zajištění náhradní dopravy při větší poruše nebo dovoz paliva, pokud vám na cestě dojde,“ dodává Milata.

Pomoc asistenční služby by nejvíc přišla vhod nejmladší skupině řidičů – Zajícům za volantem. Ti se totiž většinou s řidičským průkazem ještě příliš nesžili a neporadí si ani s nejmenšími opravami. Jen 33 % z nich například ví, jaké nářadí se používá pro výměnu kola, u žen do 26 let je to dokonce méně než jedna čtvrtina. Jen 4 z 10 mladých řidičů ale tuší, s čím vším jim může asistenční služba pomoci, takže se častěji obrací na svoje rodiče. 10 % mladých mužů by pak dokonce při poruše zavolalo rovnou hasiče.

 

Nechte si pomoci
S defektem se podle výsledků průzkumu setkala polovina řidičů, jen 16 % z nich ale napadlo požádat o pomoc asistenční službu. Ještě méně lidí pak využilo možnosti nechat si dovézt benzín. Palivo na cestě došlo asi čtvrtině řidičů, jen 15 % z nich pak zavolalo na pomoc asistenční službu. Pomoc s otevřením vozu pak využila dokonce jen desetina řidičů, kteří ztratili klíčky od auta. Celkově se méně než 60 % lidí domnívá, že ví, kdy může asistenční službu využít – více než polovina řidičů pak přiznává, že neví, které služby jsou její součástí.

Abychom podobným situacím předešli, je dobré se na cestu pořádně připravit. To znamená zkontrolovat stav auta, povinné výbavy, i třeba dopravní zpravodajství,“ radí Milata. „Kromě toho bychom si ale měli ujasnit, jak se zachováme, když už k nějaké poruše dojde. Když budeme vědět, že máme v kufru náhradní kolo a v telefonu uložené číslo na asistenci, nevyvede nás pak defekt z míry,“ dodává Milata.