Hromadné pojistné smlouvy - Rento
Vzdělávací kurz
Zákon o distribuci pojištění a zajištění nové informační povinnosti pojistníka
Zákonná povinnost se vztahuje na činnost pojistníka spočívající v nabízení možnosti stát se pojištěným, pokud je provozována tzv. podnikatelským způsobem dle § 4 ZDPZ.
Tato nová zákonná povinnost se tak v praxi týká zejména hromadných (též flotilových) pojistných smluv (HPS) produktů:
HPS Rento
HPS Cestovní pojištění pro zaměstnance
HPS Cestovní pojištění pro cestovní kanceláře
HPS Odpovědnost zaměstnanecká
Hromadné úrazové pojištění (HUP)
Obecné povinnosti pojistníka
Povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, které se pojistník o pojištěném dozvěděl,
Zákaz přijmout nebo nabídnout pěněžní či nepeněžní výhodu, která by byla v rozporu s uvedenými povinnostmi (např. přijetí peněz za předání informací o pojištěném),
Aktivně se zajímat o pojistné potřeby, požadavky a cíle pojištěného, aby pojistník dobře rozhodl o uzavření/ ukončení a případných parametrech pojištění k NEJ krytí potřeb pojištěného.
Povinnosti pojistníka ve vztahu k pojištěnému
-
Seznámit pojištěného s podrobnými informacemi o pojistném produktu, které jsou obsahem Infolistu a nově též IPIDu (předat fyzicky, nebo e-mailem, nebo odkazem na web pojistníka),
-
Upozornit pojištěného na důsledky pojistného vztahu s důrazem na to, že pojištěný není zároveň pojistníkem (tzn., že trvání pojistné smlouvy, výpověď atd. jsou na vůli pojistníka),
-
Seznámit pojištěného se stavem, že právě pojistník o něj bude pečovat maximálně odborně a s péčí (v podstatě se stává „poradcem“ za danou oblast pojištění),
-
Sdělit pojištěným, že s nimi o náležitostech pojištění bude komunikovat čestně, kvalifikovaně a spravedlivě a stejně tak i výstižným a srozumitelným způsobem
-
Zákaz používat v komunikaci s pojištěným nejasné, nepravdivé nebo zavádějící informace
Povinnosti pojistníka ve vztahu k pojistiteli (ČSOB Pojišťovně)
-
V každé hromadné smlouvě je zakotveno právo pojistitele:
-
vstupovat do prostor pojistníka (po předchozím upozornění) nebo jím využívaných prostor a pořizovat zde dokumentaci,
-
kontaktovat pojištěné a zájemce o pojištění ve věci kontroly splnění povinností pojistníka,
-
vyžádat si od pojistníka dokumentaci o plnění zákonných povinností (foto, písemné doklady, atd.)
-
-
Pojistník se v HPS zavazuje k poskytnutí potřebné součinnosti k plnění kontrolní činnosti pojistitele dle zákona.
Podmínky, které musí naplňovat pojistník
-
Pojistník musí splnit podmínku pojistného zájmu v souladu s § 4 odst. 7 (pojištěnými jsou zaměstnanci, členy zájmového sdružení, pojištění souvisí s prodávaným zbožím či poskytovanou službou pojistníka apod),
-
Pojistník nesmí nabízet a sjednávat rezervotvorná ŽP,
-
Při porušení povinností pojistníka hrozí sankce až 10 mil. Kč
-
Činnost nabízení pojištění v rámci HPS mohou vykonávat jen pracovníci pojistníka či jiné osoby jednající za pojistníka, které mají přiměřené odborné znalosti a dovednosti. Základem k jejich získání je seznámení se s touto prezentací ČSOB Pojišťovny (dále „školící materiál“).
-
Pojistník HPS je povinen prokazatelně doložit pojistiteli či dohledovému orgánu, že osoba za něj jednající ve vztahu k pojištěným osobám HPS byla seznámena s tímto školícím materiálem.
-
Obecný postup při pojistné události
Hlášení škodní události je vždy nezbytné provádět bezodkladně, jakmile se o ní pojištěný dozví.
Informace k postupu a hlášení vybraných škodných událostí je možné provést na infolince 466 100 777 (v pracovní dny mezi 8 a 18 h).
Informace jsou k dispozici také na webové adrese www.csobpoj.cz/skody-a-pojistne-udalosti
Bližší postup je uveden u informací k jednotlivým produktům.
HS Rento
Co je Rento?
Pojištění řidiče s doživotní rentou.
Pojištění kryje:
- smrt následkem úrazu (jednorázové odškodnění 50 tis. Kč),
- trvalé následky úrazu od 50 % tělesného poškození (výše důchodu je určena dle věku řidiče v době pojistné události a zvolené varianty – 7 000 – 52 500 Kč )
Pojištění se vztahuje pouze na úraz vzniklý při řízení motorového vozidla
- max. 9 osob
- max. 3,5 t
- registrované v ČR (česká SPZ)
- platný velký technický průkaz
- ve variantě Trucks i autobusy, tahače, traktory a samohybné pracovní stroje
- NE! Motocykly, 3-4kolky, atd.
Hlášení škodní události
Osoba, které vznikne nárok na plnění, je povinna bez zbytečného dokladu nahlásit pojistiteli, že nastala pojistná událost a předat veškeré doklady potřebné k zahájení šetření pojistitele:
V případě smrti následkem úrazu:
- ověřenou kopii úmrtního listu, lékařskou zprávu o úrazu a výsledek šetření dopravní nehody policií
V případě trvalých následků úrazu:
- lékařskou zprávu o úrazu a výsledek šetření dopravní nehody policií
a případně další potřebné doklady, které si pojistitel vyžádá nebo které pojistník k pojistné události obdrží.
Pokud nejsou kopie originálních dokladů úředně ověřeny, je třeba je ověřit oproti originálu na obchodním místě pojistitele.
Dokumentace
Jaké dokumenty jsou se vstupem do pojištění vytvářeny, podepisovány a předávány klientovi
Dokumenty pro pojistníka:
- záznam z jednání (vytváří se a podepisuje)
- pojistná smlouva (vytváří se a podepisuje)
- pojistka (vytváří se)
- Infolist
- IPID
- VPP
Dokumenty pro Pojišťovnu:
- záznam z jednání (podepsané)
- pojistná smlouva (podepsané)