Hromadné pojistné smlouvy - úrazové pojištění
Vzdělávací kurz
Zákon o distribuci pojištění a zajištění nové informační povinnosti pojistníka
Zákonná povinnost se vztahuje na činnost pojistníka spočívající v nabízení možnosti stát se pojištěným, pokud je provozována tzv. podnikatelským způsobem dle § 4 ZDPZ.
Tato nová zákonná povinnost se tak v praxi týká zejména hromadných (též flotilových) pojistných smluv (HPS) produktů:
HPS Rento
HPS Cestovní pojištění pro zaměstnance
HPS Cestovní pojištění pro cestovní kanceláře
HPS Odpovědnost zaměstnanecká
Hromadné úrazové pojištění (HUP)
Obecné povinnosti pojistníka
Povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, které se pojistník o pojištěném dozvěděl,
Zákaz přijmout nebo nabídnout pěněžní či nepeněžní výhodu, která by byla v rozporu s uvedenými povinnostmi (např. přijetí peněz za předání informací o pojištěném),
Aktivně se zajímat o pojistné potřeby, požadavky a cíle pojištěného, aby pojistník dobře rozhodl o uzavření/ ukončení a případných parametrech pojištění k NEJ krytí potřeb pojištěného.
Povinnosti pojistníka ve vztahu k pojištěnému
-
Seznámit pojištěného s podrobnými informacemi o pojistném produktu, které jsou obsahem Infolistu a nově též IPIDu (předat fyzicky, nebo e-mailem, nebo odkazem na web pojistníka),
-
Upozornit pojištěného na důsledky pojistného vztahu s důrazem na to, že pojištěný není zároveň pojistníkem (tzn., že trvání pojistné smlouvy, výpověď atd. jsou na vůli pojistníka),
-
Seznámit pojištěného se stavem, že právě pojistník o něj bude pečovat maximálně odborně a s péčí (v podstatě se stává „poradcem“ za danou oblast pojištění),
-
Sdělit pojištěným, že s nimi o náležitostech pojištění bude komunikovat čestně, kvalifikovaně a spravedlivě a stejně tak i výstižným a srozumitelným způsobem
-
Zákaz používat v komunikaci s pojištěným nejasné, nepravdivé nebo zavádějící informace
Povinnosti pojistníka ve vztahu k pojistiteli (ČSOB Pojišťovně)
-
V každé hromadné smlouvě je zakotveno právo pojistitele:
-
vstupovat do prostor pojistníka (po předchozím upozornění) nebo jím využívaných prostor a pořizovat zde dokumentaci,
-
kontaktovat pojištěné a zájemce o pojištění ve věci kontroly splnění povinností pojistníka,
-
vyžádat si od pojistníka dokumentaci o plnění zákonných povinností (foto, písemné doklady, atd.)
-
-
Pojistník se v HPS zavazuje k poskytnutí potřebné součinnosti k plnění kontrolní činnosti pojistitele dle zákona.
Podmínky, které musí naplňovat pojistník
-
Pojistník musí splnit podmínku pojistného zájmu v souladu s § 4 odst. 7 (pojištěnými jsou zaměstnanci, členy zájmového sdružení, pojištění souvisí s prodávaným zbožím či poskytovanou službou pojistníka apod),
-
Pojistník nesmí nabízet a sjednávat rezervotvorná ŽP,
-
Při porušení povinností pojistníka hrozí sankce až 10 mil. Kč
-
Činnost nabízení pojištění v rámci HPS mohou vykonávat jen pracovníci pojistníka či jiné osoby jednající za pojistníka, které mají přiměřené odborné znalosti a dovednosti. Základem k jejich získání je seznámení se s touto prezentací ČSOB Pojišťovny (dále „školící materiál“).
-
Pojistník HPS je povinen prokazatelně doložit pojistiteli či dohledovému orgánu, že osoba za něj jednající ve vztahu k pojištěným osobám HPS byla seznámena s tímto školícím materiálem.
-
Obecný postup při pojistné události
Hlášení škodní události je vždy nezbytné provádět bezodkladně, jakmile se o ní pojištěný dozví.
Informace k postupu a hlášení vybraných škodných událostí je možné provést na infolince 466 100 777 (v pracovní dny mezi 8 a 18 h).
Informace jsou k dispozici také na webové adrese www.csobpoj.cz/skody-a-pojistne-udalosti
Bližší postup je uveden u informací k jednotlivým produktům.
HS Hromadné úrazové pojištění (HUP)
Co je hromadné úrazové pojištění?
Jedná se o pojištění, které je určeno zejména pro organizace, které chtějí pojistit své členy, zaměstnance, studenty, popř. další osoby v případě vzniku úrazu, trvalých následků úrazu, či smrtí následkem úrazu.
Hromadné úrazové pojištění lze sjednat při minimálním počtu 3 osob pojištěných jednou pojistnou smlouvou.
Úrazové pojištění rozdělujeme na:
Pojištění dospělých
- je složeno ze základního úrazového pojištění (povinná složka pojištění):
- smrt následkem úrazu,
- trvalé následky úrazu od 1 % nebo 10 % tělesného poškození (lze sjednat tzv. progresivní plnění až 4 násobek pojistné částky při vzniku pojistné události)
- Volitelná složka pojištění:
- denní odškodné od 15. dne/od 29. dne zpětně/od 29. dne
Pojištění dětí
- lze sjednat pouze v jedné variantě:
- smrt následkem úrazu
- trvalé následky úrazu s progresivním plněním od 1 % tělesného poškození
- denní odškodné od 15. dne následně
Územní rozsah
- Celý svět
Varianty pojištění
HUP 1
- úrazové pojištění zaměstnanců při plnění pracovních úkolů, nebo v přímé souvislosti s nimi
- Pojištění od 15-ti let
- Minimální pojistná doba: 1 den
HUP 2
- pojištění zájezdů a výletů
- Pojištění pro děti (do 15-ti let) i dospělé (od 16-ti let)
- Minimální pojistná doba: 1 den
HUP 3
- Pojištění pro žáky ZŠ, VŠ, MŠ v době výuky a učitelů
- Minimální pojistná doba: 1 měsíc
Hlášení škodní události
V případě smrti následkem úrazu je pojištěný povinen:
- oznámit vznik události na formuláři „Oznámení pojistné události Úmrtí“ včetně provedení identifikace oprávněné osoby s příslušnými právním předpisy upravujícím opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
- doložit ověřenou kopii úmrtního listu, případně další potřebné doklady, které si pojistitel pro šetření události vyžádá
V případě trvalých následků je pojištěný povinen:
- oznámit pojistiteli vznik události prostřednictvím formuláře „Oznámení pojistné události trvalé následky“
- přiložit veškerou zdravotnickou dokumentaci týkající se hlášených trvalých následků včetně lékařských zpráv z léčení úrazu, který trvalé následky způsobil
V případě pojištění pro případ léčení úrazu je pojištěný povinen:
- oznámit pojistiteli vznik události prostřednictvím formuláře „Oznámení pojistné události Úraz“
- doložit veškerou zdravotnickou dokumentaci vztahující se k léčení úrazu
Dokumentace
Jaké dokumenty jsou se vstupem do pojištění vytvářeny, podepisovány a předávány klientovi
Vytvářené a předávané dokumenty:
Záznam z jednání, PS, Seznam pojištěných
Podepisované dokumenty:
Záznam z jednání, PS, Seznam pojištěných
Dokumenty pro pojistníka: PS, IPID, PP, Infolist
Dokumenty pro Pojišťovnu: PS, Záznam z jednání, Seznam pojištěných, Výpis z obchodního rejstříku pojistníka)