Dotace na elektromobil v ČR: Kdo na ně má nárok?

Elektromobilů je na českých silnicích každým rokem víc a víc. Jejich oblíbenost stoupá nejen z důvodu jejich šetrnosti k životnímu prostředí, ale také kvůli nízkým provozním nákladům. Navíc, na elektromobil můžete od státu získat dotaci. Jak funguje?

Zdroj: Canva.com

 

Jak fungují dotace na elektromobil?
 

V současné chvíli je možné získat dotace na elektromobil v rámci výzvy Ekomobilita od Ministerstva životního prostředí.

 

Pro koho jsou dotace na elektromobil určeny?
 

Dotace na elektromobil jsou určeny pro:

  • obce,
  • kraje,
  • státní a národní podniky,
  • státní organizace
  • státní příspěvkové organizace,
  • veřejnoprávní instituce,
  • školy, vysoké školy a školská zařízení,
  • nestátní neziskové organizace,
  • registrované církve a náboženské společnosti,
  • obchodní společnosti vlastněné veřejným subjektem,
  • veřejné výzkumné instituce a organizace.

Bohužel, dotace na elektromobil pro fyzické osoby v České republice zatím nejsou dostupné, stejně tak pro podnikatele v soukromém sektoru.

 

Jak o dotaci požádat?
 

Žádosti o dotaci na elektromobil je možné podávat v termínu od 6. 6. 2022 až do 15. 12. 2023. Projekty, které získají podporu, musejí být následně realizovány nejpozději do 30. 6. 2025.

 

Žádost se podává elektronicky na stránkách Státního fondu životního prostředí.

 

Na co lze dotaci získat?
 

Dotace z výzvy Ekomobilita je možné využít na:

  • nákup nových elektromobilů,
  • nákup automobilů s vodíkovým pohonem,

pořízení tzv. chytrých neveřejných dobíjecích stanic pro elektromobily (pouze při nákupu vozidla).

 

Jaká je výše poskytované dotace?
 

Ve výzvě Ekomobilita je alokováno 600 milionů korun. Dotace budou poskytovány formou fixní dotace pro daný typ vozidla, a to maximálně do výše 50 % z ceny vozidla.

 

Typ vozidla

Maximální výše dotace na jedno vozidlo (elektromobil)

osobní automobily (M1)

300 000 Kč

nákladní automobily do 3,5 t (N1)

500 000 Kč

malá užitková vozidla (L7e)

200 000 Kč

vozidla kategorie L6e

100 000 Kč

motorky do 45 km/h (L1e, L2e)

30 000 Kč

motorky nad 45 km/h (L3e, L4e, L5e)

50 000 Kč

minibusy do 7,5 t (M2, M3)

1 000 000 Kč

nákladní vozidla do 12 t (N2)

1 000 000 Kč

pracovní stroje samojízdné (SS)

700 000 Kč

 

V případě auta na vodíkový pohon je dotace pouze pro osobní automobily, a to v maximální výši 500 tisíc korun. Maximální výše dotace na dobíjecí stanici pro elektromobil činí 30 tisíc korun.

 

Jaké jsou podmínky pro získání dotace?
 

Podmínky pro získání dotace na elektromobil:

  • Žadatel o dotaci musí zajistit udržitelnost projektu po dobu 3 let od jeho ukončení.
  • Zakoupená vozidla nesmějí obsahovat olovo, rtuť, šestimocný chrom a kadmium.

S dotacemi je spojena také povinná publicita, příjemce dotace je tudíž povinen informovat veřejnost, že daný projekt byl spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR.

Pojistěte si své vozidlo na pár kliknutí!

Povinné ručení, havarijko, nebo vše v jednom? Sjednejte si pojištění auta online a vydejte se na cestu bez starostí!

Dotace na elektromobil v zahraničí
 

Některé jiné evropské státy jsou na tom s podporou elektromobility o něco lépe.

 

Dotace na elektromobil – Německo
 

Dotace na elektromobil v Německu jsou určeny i pro fyzické osoby. Získat můžete až 6 tisíc eur na elektromobil v ceně do 40 tisíc eur. Dražší elektromobily mají nárok na dotaci ve výši 5 tisíc eur. Další slevy pak mohou přidat také automobilky, a to až 3 tisíce eur.

 

Aktuálně však Německo schválilo ukončení dotací na elektromobil po vyčerpání současného balíku ve výši 3,4 miliardy eur. Tento balík peněz byl na podporu elektromobility v Německu určen na příští dva roky. Výše dotace se bude postupně snižovat od roku 2023, kdy budete moct získat maximálně 4,5 tisíce eur na elektromobil do 40 tisíc eur, na ty dražší to bude 3 tisíce eur. Zcela se pak zruší možnost dotace pro firmy a vztahovat se budou pouze na fyzické osoby.

 

Dotace na elektromobil – Rakousko
 

Dotace na elektromobil v Rakousku je 5 tisíc eur a vztahuje se téměř na všechny Rakušany, kteří si budou pořizovat nové auto na baterie. Podporu 600 eur pak mohou naši jižní sousedé získat na domácí dobíjecí stanici, žádají-li za bytový dům, pak až 1,8 tisíce eur.

 

Dotace na elektromobil – Slovensko
 

Dotace na elektromobil na Slovensku bohužel nejsou na programu dne a nepočítá se s nimi ani v nejbližších letech. Dle ministra hospodářství se Slovensko bude soustředit na budování infastruktury a rozvoj dobíjecí sítě. Pro majitele elektromobilů nebo také hybridů a plug-in hybridů existují různé výhody a podpůrné prostředky jako nižší registrační poplatky a zrychlený odpis vozidla po dvou letech pro právnické osoby.

 

Dotace na elektromobil – Francie
 

Dotace na elektromobil ve Francii jsou ve výši 7 tisíc eur pro elektromobily do 45 tisíc eur. Pro dražší vozy je dotace 3 tisíce eur a na auta nad 60 tisíc eur už se dotace nevztahují.

 

Proč si pořídit elektromobil?
 

Ve prospěch elektromobility mluví hned několik výhod. Elektromobily splňují množství požadavků, které by od nich majitel mohl vyžadovat, od nízkých nákladů na kilometr jízdy až po několikasetkilometrový dojezd.

 

Dojezd elektromobilů
 

Dojezd elektromobilů se v současnosti pohybuje mezi 200 až 400 kilometry. Záleží na modelu auta, některé vozy Tesla dokážou na jedno nabití ujet i víc než 500 kilometrů. Oproti autu se spalovacím motorem to je sice stále méně, na druhou stranu elektromobil je díky bezemisnímu provozu mnohem vstřícnější k životnímu prostředí.

Elektromobil je skvělým autem do města, na kratší vzdálenosti nebo jednodenní výlety. Proto je vhodné si před koupí promyslet, kam budete jezdit nejčastěji. Pokud je vaší odpovědí ježdění do práce a zpět, na nákup, k babičce ve vedlejším městě nebo na kratší víkendové výlety v okolí bydliště, pak se vám elektromobil vyplatí. Stejně tak je elektromobil skvělou volbou pro milovníky dynamického stylu jízdy.

 

Nabíjení elektromobilů
 

Nabíjení je velmi jednoduché a rychlé. Navíc dnešní elektromobily je možné nabíjet i z běžné domácí zásuvky na 230 V, ovšem trvá to déle. Výhodnější a zejména bezpečnější je pořídit si pro domácí dobíjení elektromobilu wallbox.

Dobíjení elektromobilů u veřejných rychlodobíjecích stanic může být občas trochu problém. V Česku zatím není tak hustá síť dobíjecích stanic, proto je nutné si zjistit, zda se na vaší trase nachází elektro nabíjecí stanice pro elektromobil. Tu nejčastěji najdete na některých čerpacích stanicích, u některých supermarketů, ve veřejných garážích či obchodních centrech a také kolem hlavních dopravních tepen. Cena za kW však bude vyšší než v případě domácího nabíjení, kde můžete využít snížený tarif.

 

Jak dlouho trvá nabití elektromobilu pro ujetí 100 km?

 

  • klasická zásuvka: 9-10 hodin
  • wallbox: 1-2 hodiny
  • veřejná rychlonabíjecí stanice: cca půl hodiny

Jak dlouho trvá plné nabití elektromobilu?

 

  • klasická zásuvka: kolem 30 hodin
  • wallbox: 5-6 hodin
  • veřejná rychlonabíjecí stanice: přibližně 1 hodinu
     

Cena elektromobilu
 

Cena elektromobilů je oproti autům se spalovacím motorem stále pro mnoho lidí vysoká. I na číslech tak můžete vidět, že i když počet elektro aut na českých silnicích přibývá, jejich celkový počet je v řádu nižších tisíců a ze zhruba 100 tisíc prodaných vozů v ČR je pouze každé 38. auto na elektrický pohon.

Pořizovací cena elektromobilů startuje zhruba na půl milionu korun, což je pro mnoho lidí nereálná částka, a raději tak zvolí auto se spalovacím motorem, takovou ojetinu lze koupit i za několik desítek tisíc korun. Navíc elektromobilitě příliš nenahrává ani chybějící podpora ze strany státu ve formě dotačního programu pro fyzické osoby a soukromé podnikatele.

 

Jaké jsou náklady na provoz elektromobilu?
 

Náklady na elektromobil, resp. jeho provoz, nejsou nikterak vysoké. Pomineme-li klasické úkony v rámci pravidelného servisu, provozní náklady se budou točit zejména kolem chladicího okruhu baterie, pro který automobilky vyvinuly nový typ chladiva, výměny brzd a brzdových kotoučů, které se při rekuperačním brzdění opotřebovávají o něco rychleji než u auta se spalovacím motorem, a nakonec výměny pneumatik. Nejedná se ale o položky, které byste museli platit třeba každý měsíc, ale spíše o investice v rámci let.

Co se týče spotřeby, pak u elektromobilu lze počítat zhruba s 18 až 25 kWh na 100 kilometrů. Při ceně nabíjení 5 korun za kWh se budou náklady pohybovat ve výši 110 korun na 100 kilometrů. Pokud využíváte tarif pro majitele elektroaut, můžete se dostat klidně na 1,60 koruny za kWh a cena na 100 kilometrů tak bude činit kolem 35 korun.