Hloubka dezénu a jak poznat, že už je čas vyměnit sjeté pneumatiky

Na tom, do jakých pneumatik obouváte své auto, opravdu záleží. Mají totiž vliv na spoustu věcí od jízdních vlastností auta až po spotřebu paliva nebo bezpečnost. Jaká platí pravidla, na co si dát pozor a jak zjistit, že už je čas pneumatiky vyměnit?


Hloubka dezénu pneumatik a vyhláška v roce 2023
 

Každá pneumatika má na sobě tzv. indikátory opotřebení, které vám napoví, zda už nastal čas sjetou pneumatiku vyměnit za novou. S příchodem 1. listopadu mají řidiči ze zákona povinnost přezout z letních pneumatik na zimní. Nejedná se přitom o pouhý rozmar zákonodárců, přezutí má svůj smysl. Vlastnosti zimních a letních pneumatik se totiž zásadně liší. 
 

Zdroj: Freepik.com


Letní pneumatiky si poradí s deštěm i rozpálenou silnicí


Letní gumy obsahují speciální směs a mají unikátní vzorek pneumatik, díky kterému zvládnou jízdu na rozpálené vozovce během horkého léta. Dobře přilnou k silnici, a když vás po cestě zaskočí nikoli sprška, ale pořádná bouřka, letní pneumatiky odvedou přebytečnou vodu z kol. Pokud ale klesne teplota pod +7 stupňů, vaše brzdná dráha se na letních pneumatikách prodlouží až o několik metrů, což může mít fatální následky. 
Hloubka dezénu nové letní pneumatiky může být kolem 7 mm v závislosti na výrobci. Podle obecného doporučení byste měli pneumatiky vyměnit, pokud je minimální hloubka dezénu letních pneumatik 1,6 mm. 


Zimní pneumatiky si poradí se sněhem i náledím


Během zimy se na vozovce mohou objevit poprašky sněhu, ledové jazyky nebo pořádná porce čerstvé sněhové nadílky. Hloubka dezénu nové zimní pneumatiky může být i 9 mm, záleží na konkrétním výrobci. Na zimních gumách nedostanete tak snadno smyk a perfektně se zakousnou i do sněhové pokrývky. V létě ale nedokážou tak dobře přilnout k rozpálené silnici, auto je těžkopádné a často i hlučné. Zimní gumy také zbytečně opotřebováváte a další zimu se vám se stejnými pneumatikami pojede hůř. Měli byste je vyměnit v případě, že minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 4 mm.

 

Celoroční pneumatiky jsou vhodné pro řidiče, kteří toho zase tolik nenajezdí

 

A co takové celoroční pneumatiky? Vyplatí se? Na celoročních pneumatikách můžete jezdit během zimy i v létě, ale mějte na paměti, že se jedná o určitý kompromis, který má své limity. Celoroční pneumatiky nebudou mít nikdy stejné vlastnosti jako například zimní pneumatiky. Kvůli častějšímu používání je sjedete dřív než letní nebo zimní pneu, které každého půlroku střídáte. Proto se nedá hovořit ani o výhodné ceně za jejich pořízení. 

 

Bezpečnost pneumatik: U sjetých pneu hrozí smyk, aquaplaning i vyšší spotřeba

 

Když vybíráte nové pneumatiky, o bezpečnost jde až v první řadě. Sjeté gumy ztrácejí svoje vlastnosti a mění chemické složení. Čím ojetější gumy budete mít, tím více si koledujete o smyk, aquaplaning, delší brzdnou dráhu, hlučnost i větší spotřebu paliva. Řidiči, kteří si myslí, že ušetří tím, že i během léta budou jezdit na zimních gumách, se šeredně pletou. Auto jim totiž zbytečně žere víc a gumy se rychleji opotřebují, takže bude nutná dřívější investice do nových pneumatik.

Komplexní pojištění vozidla se slevou 20 %

Sjednejte si komplexní pojištění auta online. Limity až do 200 milionů korun a garance vyplacení pořizovací ceny vozidla po dobu 5 let u vozidel do 2 let stáří.

Kdy vám bude dělat pojišťovna problémy s pojistným plněním?

 

Nehody se čas od času zkrátka stávají. V některých případech vám pojišťovna ale nebude chtít vyplatit pojistné plnění. Vyvarujte se chyb, které mohou mít zásadní vliv na to, zda po nehodě dostanete finanční kompenzaci. Jakmile vyrazíte na silnici se sjetými pneumatikami (zimní: hloubka dezénu pneumatik je menší než 4 mm, letní: hloubka dezénu pneumatik je menší než 1,6 mm), koledujete si o problém. Pokuta za sjeté pneu může být i ve výši několika tisíc korun. Nenechte se ukonejšit ani faktem, že jste nedávno prošli technickou kontrolou. Ojetý vzorek na pneumatikách automaticky znamená, že vozidlo není technicky způsobilé k jízdě na pozemních komunikacích. 

 

Jak změřit hloubku dezénu pneumatik?

 

Hloubku dezénu si každý řidič zvládne změřit sám, ideálně by tak měl činit alespoň každý půlrok po přezutí.
 

  • Hloubkoměr
    Koupíte jej na benzínové pumpě, v hobbymarketu či v autoservisu. Je to jednoduchý a velmi spolehlivý nástroj. Auto zaparkujete na rovině, drážky pneumatik očistíte od štěrku a dalších nečistot a hloubkoměr přiložíte do drážky. 

  • Indikátor opotřebení pneumatik
    Na pneumatikách jsou i tzv. indikátory opotřebení, které časem mizí nebo se zarovnají s dezénem. Všimli jste si toho u svých pneumatik? Pak je čas je vyměnit za nové. 


Kontrolujte optimální nahuštění pneumatik

 

 

Pravidelně kontrolujte také optimální nahuštění pneumatik. Osobní automobily, které byly vyrobeny po roce 2014, by měly mít zabudovanou kontrolku, která vás na špatný tlak v pneumatikách upozorní. U příliš přehuštěných pneumatik stoupá riziko, že gumy prorazíte a budete muset koupit novou sadu. Podhuštěné pneumatiky vám naopak budou plavat na vozovce a zvýší se tím riziko smyku. V obou případech jsou gumy nadstandardně zatěžovány a zbytečně brzy budou na odpis.

 

Pozor na maximální zátěž auta

 

Ohlídejte si také náklad, který v autě převážíte. Zbytečně nevozte na střeše box, když v něm aktuálně nic nemáte. Kvůli odporu vzduchu byste spotřebovali více paliva, je nutné. S každou další zátěží navíc zkontrolujte tlak v pneumatikách. Nikdy nepřekračujte maximální zátěž vozu doporučenou výrobcem.

 

Hloubka dezénu u motocyklů, nákladních aut, osobních aut a vozů nad 3,5 t

 

  • Vzorek zimních pneu u osobního auta by měl být hluboký minimálně 4 mm.

  • Vzorek letních pneu u osobního auta by měl být hluboký minimálně 1,6 mm. 

  • Hloubka dezénu zimních pneu u vozů nad 3,5 tuny by měla být minimálně 6 mm.

  • Hloubka dezénu letních pneu u vozů nad 3,5 tuny by měla být minimálně 1,6 mm.

  • Hloubka dezénu zimních pneu nákladních aut by měla být minimálně 4 mm.

  • Hloubka dezénu letních pneu nákladních aut by měla být minimálně 1,6 mm.

  • Hloubka dezénu zimních pneu motocyklu by měla být minimálně 4 mm. 

  • Hloubka dezénu letních pneu u motocyklu by měla být minimálně 1,6 mm.