Rozhovor s odborníkem: Životní pojištění je osobní záležitost
V rozhovoru s pojišťovací poradkyní ČSOB Pojišťovny a specialistkou na životní pojištění, Ing. Karlou Kutějovou, jsme si povídaly o tom, jak probíhá sjednání životního pojištění v praxi, jak nastavit životní pojištění podle svých potřeb, nebo například o tom, jakou roli hraje u životního pojištění cena.
Zdroj: ČSOB Pojišťovna
Autor článku:
Datum publikace:
4. 11. 2025
Jak vypadá práce pojišťovacího poradce a jak se sjednává rizikové životní pojištění
Jak jste se k práci pojišťovacího poradce dostala a co vás na ní nejvíc baví?
V minulosti jsem pracovala jako realitní makléřka a od toho byl kousek k pojištění – nejdřív nemovitostí, potom jsem se zaměřila na auta a později na rizikové životní pojištění. U životního pojištění jsem zakotvila. Opravdu mě hodně baví, protože je to práce, kterou lidem dáváte jistotu, že jim někdo v těžkých situacích pomůže.
Se svými klienty komunikujete po telefonu a telefonicky je také provázíte celým procesem sjednání životního pojištění. Nakolik je komunikace po telefonu jiná, než ta osobní?
I když klienta nevidím tváří v tvář, dokážu ho vnímat tak, jako by přede mnou seděl. Rozhovory jsou leckdy osobní, protože životní pojištění je osobní záležitost. Co telefon, co klient, to jiná životní situace a jiná osobnost. Než klient rizikové životní pojištění uzavře, voláme si zpravidla několikrát a komunikujeme také přes e-mail. Se svými klienty zůstávám samozřejmě v kontaktu i během trvání smlouvy a jsem jim k dispozici vždy, když potřebují poradit, často je provázím dlouhodobě.
Kalkulačka životního pojištění
Povíte nám, jak se k vám dostane úplně nový klient?
Než se ke mně nový klient dostane, nejdříve se zajímá o sjednání životního pojištění online. Vyplní údaje v kalkulačce životního pojištění a nabídnou se mu tři varianty, které jsou nastavené obecně a poskytnou základní přehled. Na kontakt, který zanechá, mu potom zavolám, abych mu pomohla nastavit životní pojištění přesně tak, jak by mu vyhovovalo.
Jak sestavit nejlepší životní pojištění na míru
Jste jedna z nejúspěšnějších poradkyní ČSOB Pojišťovny. Mohla byste nám poradit, co je klíčem k tomu, aby byl klient se svým životním pojištěním opravdu spokojený?
Vždy je to konkrétní životní situace. Když klientům volám, procházím s nimi znovu základní údaje, které vyplnili v kalkulačce životního pojištění na webu, bavíme se o tom, jaké mají příjmy, zda mají manžela nebo manželku, děti a jak jsou staré, kolik osob je na nich finančně závislých a také zda mají hypotéku nebo jiný spotřebitelský úvěr.
Cena životního pojištění, co ji ovlivňuje a jak najít optimální poměr „cena – výkon“
Stává se vám, že klient životní pojištění chce, ale má jinou představu o ceně?
Ano, to je běžná realita. Kalkulačka životního pojištění připraví klientovi hypotetickou nabídku. Já pak v rozhovoru řeším, proč životní pojištění potřebuje a co je pro něho nejdůležitější.
Projdeme společně všechna rizika a pokud klient chce upravit cenu, zaměříme se na ta rizika, která aktuálně potřebuje krýt nejvíce a jiná naopak vynecháme. Tím pádem nastavíme rizikové životní pojištění efektivně ve smyslu nejlepšího poměru cena – výkon.
To zní prakticky. Ale zároveň se nabízí otázka, jestli je možné výběr rizik nebo pojistnou částku na životním pojištěním později změnit?
Nejen možné, řekla bych, dokonce nutné. Člověk sjednává pojištění v určité životní, ale i finanční situaci. V průběhu let přicházejí změny: narození dětí, stěhování nebo nová práce, a to všechno má na nastavení a cenu životního pojištění vliv.
Může se stát, že v momentě, kdy uzavíráte rizikové životní pojištění máte finanční strop, a proto si vyberete pouze nejnutnější rizika. Později, když změníte práci a zvýší se vám plat, dá se znovu pracovat s nastavením rizik i s cenou. Doporučuji životní pojištění pravidelně aktualizovat, jednou za 5, nejdéle za 10 let.
Proč klienti sjednávají životní pojištění pro děti častěji než dříve?
V poslední době roste výskyt vážných nemocí u dětí a mladistvých. Má tato tendence vliv na sjednávání rizikového životního pojištění pro děti?
Ano, rodiče nyní dávají děti a dospívající pojistit nejen na úrazy, ale i na nemoci. I u dětí se dají pojistit i vážné nemoci a invalidita. Rizikové životní pojištění pro děti se dá nastavit až do 80 let, ale v praxi se většinou sjednává jen do 25 let, protože pak se znovu upravuje podle potřeb dospělého klienta.
U životního a úrazového pojištění pro děti od ČSOB Pojišťovny existuje, oproti ostatním pojišťovnám, významný benefit: ČSOB Pojišťovna má nastavené pojistné plnění i u invalidity vzniklé v důsledku duševních chorob a poruch chování, kterých bohužel mezi dětmi a mladými dospělými přibývá, podobně jako vážných nemocí.
Jak je to s mladými dospělými – přistupují k životnímu pojištění aktivně, nebo ho řeší spíše jejich rodiče?
Většinou je to tak, že impuls vychází od rodičů. A to i z toho důvodu, že lidé do 25 let bývají často ještě studenti a své vlastní pojištění řeší až poté, co dostudují.
Typickým klientem rizikového životního pojištění jsou asi lidé v produktivním věku …
Ano, bývají to tatínci od rodin, jako živitelé cítí zodpovědnost. Tohle vnímám jako pozitivum a velký posun. Mladší lidé řeší životní pojištění v souvislosti s hypotékou. Nakonec ale často uzavírají plné smlouvy, vedle životního pojištění pro případ smrti si volí i pojištění úrazu, invalidity nebo pracovní neschopnosti.
A co lidé zralejšího věku?
Určitě, tyto klienty mám a není jich málo. Často přehodnocují pojistnou smlouvu z dřívějška a zpravidla přijdeme na to, že je potřeba ji aktualizovat. Protože se dožíváme vyššího věku, prodlužuje se i doba, do kdy může být klient pojištěn. Pojištění Náš život od ČSOB Pojišťovny kryje úrazová rizika až do 80 let, takže ano, má význam se pojistit i ve zralém věku a mezi klienty mám i čerstvé důchodce.
Proč mít životní pojištění
Co vy osobně nejvíce oceňujete na životním pojištěním Náš život od ČSOB Pojišťovny?
Na pojištění Náš život oceňuji především transparentnost. Díky zdravotnímu dotazníku, který se vyplňuje hned na začátku, klient přesně ví, za jakých podmínek bude smlouva uzavřená a má přesný přehled, na jaká rizika je pojištěný.
Líbí se mi i připojištění NaCesty, které kryje úrazy při dopravních nehodách ve dvojnásobných limitech, a to i pro motorkáře. Velkou výhodou jsou také opce – v důležitých životních situacích si klient může navýšit pojistné částky bez opakovaného posuzování zdravotního stavu. Navíc pojištění obsahuje i bonusy, jako jsou jednorázové adrenalinové aktivity (například let balonem) v ceně pojištění.
Pojištění Náš život od ČSOB Pojišťovny nabízí i široké spektrum asistenčních služeb. Oceňují je vaši klienti?
Odpověď na tuto otázku má dvě roviny. Když řeším pojištění u auta, jsou pro mě asistenční služby zásadní. U rizikového životního pojištění se klienti zajímají hlavně o rizika, ale díky lepší informovanosti i tady asistence získává na významu. Klienti oceňují například pomoc s domácími mazlíčky – úhradu veterináře, krmení či venčení při úrazu nebo nemoci. Oblíbené jsou i služby pro seniory, jako doprava k lékaři, vyzvednutí léků nebo nákup potravin.
Prozradíte nám, jak náročný je váš pracovní den? Jak dlouhé bývají hovory s klienty a kolik času denně strávíte na telefonu?
Některé hovory, například když klientovi modelujete různé varianty životního pojištění, jsou delší – 20 i 30 minut. A pak jsou hovory, které jsou krátké, protože řešíte třeba jen jednu konkrétní věc. Pracuji na zkrácený pracovní úvazek 7 hodin denně a z toho v průměru prohovořím přibližně tři hodiny čistého času.
Tak to už ale musí být znát … Jak po náročné práci, kterou určitě komunikace s lidmi je, relaxujete, kde berete energii?
Mám tu výhodu, že hned vedle kanceláře jsou městské lesy. Snažím se po práci jít ven, ujít pár kilometrů, abych si vyčistila hlavu. Potom se vracím zpátky domů, k rodině, k přátelům, koukám se na filmy, nebo hodně čtu. Relaxace pro mě znamená více klidu, více přírody. Les, hudba, rodina a přátelé, kde mluvíte úplně o něčem jiném.
Proč vás práce v pojišťovnictví stále baví?
Abych byla spokojená v práci, potřebuji, abych to, co dělám, mělo smysl. A životní pojištění mi smysl dává. Líbí se mi, že v těžkých situacích, mohou peníze od pojišťovny hodně psychicky i fyzicky pomoct. Peníze sice zdraví nebo život nevrátí, ale člověk si v rámci možností může život udělat lepší, když už se něco pokazí. Pomáhat lidem má nezanedbatelný význam.
Děkujeme za rozhovor a přejeme, ať se vám i vašim klientům daří co nejlépe.
Rozhovor s Ing. Karlou Kutějovou, pojišťovací poradkyní ČSOB Pojišťovny, připravila Jana Berková.
Zajímají vás další informace o životním pojištění? Čtěte aktuální články na našem blogu:
Podobné články
„Dát životní pojištění do daní“ nebo „uplatnit odpočet daně“, jak se běžně říká, ve skutečnosti znamená možnost uplatnit odpočet od základu daně z příjmů. Ze samotného rizikového životního pojištění to nelze, protože neslouží k odkládání volných financí ani k investování. Pokud životní pojištění spojíte s investiční složkou – což je možné u pojištění Náš život od ČSOB Pojišťovny – daňové zvýhodnění za podmínek daných zákonem o daních z příjmů využít můžete. Přečtěte si, jak na to.
V rozhovoru s pojišťovací poradkyní ČSOB Pojišťovny a specialistkou na životní pojištění, Ing. Karlou Kutějovou, jsme si povídaly o tom, jak probíhá sjednání životního pojištění v praxi, jak nastavit životní pojištění podle svých potřeb, nebo například o tom, jakou roli hraje u životního pojištění cena.
Vážná nemoc, úraz, dlouhodobá pracovní neschopnost nebo invalidita jsou náročné pro psychiku a mezilidské vztahy a představují i zvýšenou finanční zátěž. Abyste lépe zvládli situace, které byste si nevybrali a možná s nimi ani nepočítáte, je dobré vědět, co je životní pojištění a jak ho můžete využít.