Co dělat, když vám dovolenou zruší nebo změní cestovní kancelář?

Každé léto vyráží tisíce Čechů na dovolenou za hranice. Někdy se ale může stát, že místo očekávané dovolené, na kterou se těšíte celý rok, přijdou nečekané komplikace jako je storno nebo změna zájezdu ze strany cestovní kanceláře, které vás zaskočí. Na co máte nárok a jak se bránit?

 

Ideální dovolená, která se nekoná

Kvůli dovolené si musíte vyřídit volno v práci, pečlivě plánujete hlídání na léto pro svoje děti a nakupujete vše potřebné. Zároveň vybíráte hotel v destinaci, který nejvíce vyhovuje vašim potřebám. Storno nebo změna hotelu ze strany cestovní kanceláře může proto velmi zamávat s vašimi plány a představami o ideální dovolené. Nebojte se ozvat a vznést směrem k cestovní kanceláři námitky.

 

Zrušení zájezdu ze strany cestovní kanceláře

Pan Jan měl naplánovanou letní dovolenou v Tunisu se svou manželkou a dvěma dětmi. Oba manželé si domluvili v práci dovolenou. Nebylo to jednoduché, protože se museli vystřídat s ostatními kolegy, a volno měli proto naplánované dlouho dopředu. 14 dní před odjezdem jim cestovní kancelář oznámila, že jejich zájezd ruší z důvodu plné kapacity hotelu. Následně jim nabídla ubytování v jiném hotelu vyšší třídy a rozdíl chtěla doplatit.

Pokud je vám takový příběh povědomý, nezoufejte. Podle občanského zákoníku § 2534 je pořadatel povinen nabídnout zákazníkovi ubytování, které odpovídalo původnímu ujednání, pokud je to v jeho možnostech. Ve chvíli, kdy cestovní kancelář nabídne klientovi hotel vyšší třídy, nemá žádné právo chtít doplatit rozdíl. Za zájezd, který cestovní kancelář zruší méně než 20 dnů před odjezdem, musí uhradit celou cenu včetně penále ve výši 10 % zájezdu.

 

Hotel, který neodpovídá vašim představám

Mladý pár se rozhodl koupit letní dovolenou na Mallorce. Vybrali si hotel, který nabízel spoustu zábavy, byl hned u pláže a obklopovala ho spousta restaurací a barů. Cestovní kancelář jim ale hotel na poslední chvíli změnila a mladý pár se tak ocitl v mnohem klidnější lokalitě a v hotelu, který obývaly hlavně rodiny s malými dětmi. Z dovolené byli velmi zklamaní.

Každý, kdo jede na dovolenou si vybírá lokalitu podle toho, co je pro něj žádoucí. Při změně tohoto typu není divu, že klienti se vrací z dovolené rozmrzelí a zklamaní. Co dělat, když se to stane právě vám? Při změně hotelu můžete požadovat slevu z ceny zájezdu podle tzv. Frankfurtské tabulky slev. Jakmile se hotel bude nacházet ve zcela jiné lokalitě, cena zájezdu může klesnout až o 15 %. Vždy záleží na konkrétním případu. Za dražší hotel zákazník v žádném případě nedoplácí, pokud je hotel levnější než původní varianta, cestovní kancelář je povinna rozdíl klientovi doplatit.

 

Rady pro úspěšnou reklamaci zájezdu

 

  • Zájezd reklamujte u cestovní kanceláře nejpozději 1 měsíc po skončení zájezdu. V případě, že cestovní kancelář reklamaci neuzná a nedojde k dohodě mezi klientem a cestovní kanceláří, můžete situaci začít řešit soudní cestou.
  • Snažte se problémy vyřešit ihned po příjezdu do hotelu. Obraťte na svého delegáta.
  • Máte-li výhrady k ubytování např. špína, dezolátní stav atd., ihned si vše vyfotografujte, abyste reklamaci doplnili fotodokumentací.
  • Důkladně si pročtěte smlouvu, kterou podepisujete s cestovní kanceláří, aby vás později něco nepřekvapilo.

 

Nezapomeňte si na cestu do zahraničí vždy sjednat cestovní pojištění, které vám pomůže v případě, že onemocníte a budete muset vyhledat lékařské ošetření nebo se vám během dovolené stane úraz.