Nastartování auta se zdá jako jednoduchý úkon, ale i zkušeným řidičům se může stát, že se jejich miláček rozhodne neposlechnout. Ať už máte automatickou převodovku, nebo klasický manuál, poradíme vám, jak nastartovat auto, a to i s vybitou baterií – jde to přes kabely i bez nich.
Ujistěte se, že je pedál spojky zcela sešlápnutý. To odpojí motor od převodovky a usnadní start.
Zkontrolujte, zda je řadicí páka v neutrální poloze. Neutrál poznáte tak, že pákou lze snadno pohybovat do všech směrů.
Otočte klíčkem do polohy start a podržte ho tam, dokud motor nenaskočí.
Nechte motor chvíli běžet na volnoběh, aby se stabilizoval.
Zařaďte rychlost.
Pomalu uvolňujte spojku. Jednou nohou stále držte brzdu a druhou pomalu uvolňujte spojku. Cílem je najít záběrový bod, kdy se auto začne lehce pohybovat.
Pouštějte brzdu. Jakmile auto začne táhnout, postupně uvolňujte brzdu a začněte přidávat plyn.
Při startování se vždy ubezpečte, že nemáte zařazen žádný rychlostní stupeň, jinak byste mohli poškodit převodovku nebo spojku. Když motor nenaskočí napoprvé, počkejte pár sekund a zkuste to znovu.
Tip pro začátečníky:cvičte na místě. Ne nadarmo se říká, že cvičení dělá mistra, nebojte se auto několikrát nastartovat a naučit se „cítit“ záběr. A hlavně buďte trpěliví, naučit se řídit auto s manuální převodovkou vyžaduje čas a ani profesionálním řidičům to nešlo lusknutím prstu.
Jak nastartovat auto s automatickou převodovkou
Startování auta s automatickou převodovkou je obecně jednodušší než s manuálem. Nemusíte se starat o spojku ani o řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Jak na to?
Vložte klíček do zapalování a otočte ho do polohy start.
Před startováním se ujistěte, že je řadicí páka v poloze P (park). Tato poloha zablokuje kola a zabrání nechtěnému rozjezdu.
Po nastartování motoru sešlápněte brzdový pedál a přeřaďte páku do požadované polohy:
D (drive) pro jízdu vpřed,
R (reverse) pro jízdu vzad,
N (neutral) se používá například při čekání na semaforu.
Před vypnutím motoru vždy zařaďte páku do polohy P. Při přechodu z polohy P do polohy D vždy sešlápněte brzdový pedál. Myslete na to, že při řízení automatu používáte jen pravou nohu, a to na brzdu i plyn. Pokud máte automatickou převodovku s režimy (např. sport, eco), vyberte si ten, který vyhovuje vašemu stylu jízdy.
Foto: Freepik.com
Jak nastartovat auto přes kabely
Nastartování auta přes kabely je užitečná dovednost, kterou uplatníte, když se vám vybije baterie. Před každým takovým pokusem o nastartování si přečtěte návod k obsluze svého vozidla a dodržujte bezpečnostní opatření.
Co budete potřebovat?
Startovací kabely: dva černé a dva červené kabely s klemy na koncích.
Auto s nabitou baterií: vůz velikostí a typem podobný tomu vašemu.
Ochranné rukavice: pro práci s bateriemi.
Ochranné brýle: pro ochranu očí před případným vystříknutím kyseliny.
Jak nastartovat auto přes kabely – postup
Zaparkujte oba vozy co nejblíže k sobě, ale ne úplně natěsno. V obou autech vypněte všechna elektrická zařízení.
Otevřete kapoty obou aut a ujistěte se, že máte volný přístup k bateriím.
Připojení kabelů:
Červený kabel (+): Připojte jeden konec ke kladnému pólu (označen +) vybité baterie a druhý konec ke kladnému pólu nabité baterie.
Černý kabel (−): Připojte jeden konec k zápornému pólu (označen −) nabité baterie. Druhý konec černého kabelu nepřipojujte přímo k zápornému pólu vybité baterie, ale k neobarvené kovové části karoserie vozu s vybitou baterií, a to co nejdále od baterie (např. ke šroubu nebo kostře). To je důležité z bezpečnostních důvodů, aby se zabránilo vzniku jisker v blízkosti výparů z baterie.
Start motoru:
Nechte motor auta s nabitou baterií běžet na volnoběh.
Nastartujte auto s vybitou baterií. Pokud nenaskočí napoprvé, počkejte několik sekund a zkuste to znovu.
Odpojení kabelů:
Nejdříve odpojte černý kabel od karoserie a poté od nabité baterie.
Poté odpojte červený kabel od nabité a následně od vybité baterie.
Nechte motor auta s vybitou baterií běžet několik minut, aby se baterie dobila.
Nikdy neprohazujte polarity kabelů a nepřipojujte černý kabel přímo k zápornému pólu vybité baterie.
Jak nastartovat auto bez kabelů
Pokud se vám vybila baterie a nemáte po ruce startovací kabely, existuje několik způsobů, jak se pokusit auto nastartovat. Tyto metody jsou obvykle náročnější, méně spolehlivé a mohou poškodit vaše vozidlo, pokud nejsou provedeny správně. Vždy je lepší použít startovací kabely a nabitou baterii jiného auta.
Roztlačení auta
Nevýhodou metody spočívající v rozjetí auta je, že je určena pouze pro auta s manuální převodovkou a může poškodit motor nebo převodovku, pokud není provedena správně. Máte dvě možnosti, jak na to.
Roztlačení: Zařaďte nízký rychlostní stupeň, nechte někoho roztlačit vozidlo a při dosažení určité rychlosti se pokuste nastartovat motor.
Pouštění z kopce: Zařaďte nízký rychlostní stupeň, nechte vozidlo sjet z mírného kopce a při dosažení určité rychlosti se pokuste nastartovat.
Odtažení pomocí tažného lana
Méně náročné je nechat se odtáhnout jiným autem pomocí tažného lana. Dbejte při tom na bezpečnost a dodržujte pravidla pro tažení auta: délka lana by měla být taková, aby mezi vozidly byla dostatečná vzdálenost (obvykle 2,5–6 metrů) a řidič tažného vozidla měl zároveň dobrý přehled o odtahovaném vozidle. Tažné lano musí být viditelně označeno např. červeným praporkem.
Pokud tedy nemáte po ruce kabely a nemáte možnost požádat o pomoc s odtažením jiného řidiče, doporučujeme využít asistenčních služeb sjednaných v rámci autopojištěnía nechat auto odtáhnout do nejbližšího servisu, kde vám pomohou.
Povinné ručení bez bolesti!
Nepřeplácejte povinné ručení, pojďte k nám! Sjednejte si ho pohodlně a rychle online.
Pokud v autě nemáte baterii, auto nijak nenastartujete. Baterie je totiž nezbytná pro dodání elektrické energie, která je nezbytná k roztočení startéru a nastartování motoru. Auto bez baterie lze pouze tlačit nebo táhnout.
Proč auto nechce nastartovat?
Příčin, proč auto nejde nastartovat, může být celá řada, od těch nejjednodušších až po složitější poruchy.
Vybitá baterie: Poznáte to podle slabého roztočení startéru, nerozsvícení kontrolky na palubní desce nebo úplné absence reakce. Řešením je nabití baterie, přenos proudu z jiné baterie pomocí startovacích kabelů nebo výměna baterie.
Vadný startér: Startér se točí velmi pomalu nebo vůbec, ozývá se slyšitelné cvakání. Problém lze řešit pouze opravou nebo výměnou startéru.
Problém s palivem: Pokud se motor točí, ale nenaskočí, může být příčinou prázdná nádrž, ucpaný palivový filtr, porucha palivového čerpadla nebo vstřikovačů. Zkuste doplnit palivo nebo zkontrolovat a případně vyměnit poškozené díly.
Porucha zapalovací soustavy: Pokud se motor točí, ale nechytá, hledejte příčinu ve vadné zapalovací svíčce, kabelech, rozdělovačích (u starších vozů), cívce nebo řídicí jednotce motoru. Řešením je kontrola a případná výměna poškozených dílů.
Porucha imobilizéru: V případě, že motor na otočení klíčkem vůbec nereaguje, zkontrolujte klíč, imobilizér a jeho propojení s řídicí jednotkou motoru.
Porucha řemenice nebo rozvodového řemenu: Pokud se motor netočí vůbec nebo se ozývají neobvyklé zvuky, návštěvě autoservisu se nevyhnete.