Povinnost zimních pneumatik v Evropě

Chystáte se v zimních měsících autem do zahraničí? Pak by vás mohlo zajímat, kde jsou povinné zimní pneumatiky a kde si s nimi naopak hlavu lámat nemusíte.

 

Označení zimních pneumatik

Nevíte co znamená označením M + S (Mud and Snow)?  Dovolíme si tedy na začátek krátkou odbočku. Označení M + S uznává i česká legislativa jako označení zimních pneumatik, byť výrobci doporučují používat do mrazu a sněhu pneumatiky s označením hory a sněhové vločky. Ovšem ani toto označení není zárukou dobré trakce, podle americké NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) dosáhne na symbol hory a sněhové vločky i pneumatika s trakcí jen o 7 % vyšší než běžná pneumatika. Raději tedy vybírejte podle nezávislých testů zimních pneumatik, abyste se dostali v pořádku jak na hory, tak zpět.

 

Povinnost zimních pneumatik Rakousko

Začneme s místy, kam se v zimě jezdí nejčastěji, protože jsou tam dobré podmínky k lyžování. V Rakouskou je to jednoduché, zimní pneumatiky jsou povinné. Konkrétně od 1. listopadu do 15. dubna, pokud je nasněženo, nebo jsou silnice pokryté ledem nebo pokud mrholí.

 

Povinnost zimních pneumatik Slovensko

Naopak na Slovensku povinné zimní pneumatiky nejsou, ale pokud je na silnici sníh a hrozí nebezpečí, musíte mít pneumatiky.

 

Povinnost zimních pneumatik v dalších horských destinacích

Ohledně dalších horských destinací, v Itálii jsou zimní pneumatiky pouze doporučované, na určitých silnicích jsou však povinné, navíc sebou musíte mít i sněhové řetězy. Pojedete-li do Itálie na hory, pak je více než pravděpodobné, že zimní pneumatiky i sněhové řetězy budete potřebovat.

Ve Francii je situace obdobná, zimní pneumatiky nejsou povinné, ale v horských oblastech se vyžadují. Nemusíte je mít pouze v případě, že máte sněhové řetězy, které jsou považovány za dostatečnou alternativu.

Ve Švýcarsku je tomu také tak, obecně je mít nemusíte, ale v některých oblastech se vyžadují zimní pneumatiky a někde i sněhové řetězy. Oblasti poznáte podle dopravního značení.

V Německu musíte mít za zimních podmínek zimní nebo celoroční pneumatiky na všech nápravách a v kufru by vám neměly chybět ani sněhové řetězy. Ohledně dalších zemí, v Polsku jsou zimní pneumatiky doporučované, povinné však nejsou.

 

Jak je to s zimními pneumatikami ve zbytku Evropy

V Maďarsku také povinné nejsou, ale musíte sebou mít sněhové řetězy pro případ, že se zhorší počasí, ve Slovinsku jsou zimní pneumatiky povinné, ale musíte mít připravené sněhové řetězy a lopatu. V Černé Hoře jsou povinné, v Srbsku i Rusku také, v těchto zemích musíte mít s sebou i sněhové řetězy. V Bosně a Hercegovině jsou zimní pneumatiky povinné, v Chorvatsku při plískanici, sněhu a náledí musejí být alespoň na hnací nápravě, přičemž sebou musíte mít sněhové řetězy a lopatu. V pobaltských zemích, tj. v Lotyšsku, Estonsku a Litvě jsou zimní pneumatiky povinné. V Rumunsku zimní pneumatiky povinné nejsou, ale musí odpovídat podmínkám, V Bulharsku také nejsou povinné, ale od listopadu do března musíte mít s sebou sněhové řetězy. V severských zemích jsou ve Finsku a Švédsku povinné, v Dánsku a Norsku povinné nejsou, v Norsku však sebou musíte mít sněhové řetězy. V Řecku a Lucembursku zimní pneumatiky povinné nejsou, musí však být vhodné pro zimní podmínky, což vlastně implikuje jejich použití.

 

Závěrem lze říci, že pokud vyrazíte v zimě na cestu po Evropě, vybavte auto zimními pneumatikami, které obstály v některém nezávislém testu. Zároveň přibalte do kufru sněhové řetězy, jejichž nasazení si zkuste v suché garáži nanečisto. Proč, to pochopíte ve chvíli, až se je budete snažit nasadit na kolo v závěji, zatímco hustě chumelí. Polní lopatka, která vám díky ostrým hranám umožní odsekat i led, také není k zahození, v Chorvatsku a Slovinsku je dokonce povinná.