Tlak v pneumatikách: Proč je důležitý a jak ho správně nastavit?

Když je řeč o bezpečné a pohodlné jízdě, hraje klíčovou roli tlak v pneumatikách auta. Právě od tlaku v pneumatikách se odvíjí nejen to, jak se auto chová na silnici, ale také kolik spotřebujete paliva a jak rychle se pneumatiky opotřebí.

 

Zdroj: Freepik.com

Málo nafouknuté pneumatiky? To znamená větší spotřebu paliva a jejich rychlejší opotřebení, protože se víc třou o silnici. Naopak, když je v pneumatikách tlak příliš vysoký, opotřebovávají se nerovnoměrně a hůře drží na silnici, což je nebezpečné obzvlášť při rychlé jízdě nebo na kluzkém povrchu.

 

Tlak v pneumatikách ale nemá vliv pouze na bezpečnost. Když je tlak v pneumatikách správný, vozidlo spotřebovává méně paliva a vypouští do ovzduší méně škodlivin. Takže tím, že se o pneumatiky dobře staráte, šetříte i životní prostředí.

 

Jaký je správný tlak v pneumatikách?

 

Správný tlak v pneumatikách určuje několik faktorů, jako je typ vozidla, velikost a typ pneumatik a také zatížení vozidla. Obecně platí, že neexistuje univerzální hodnota tlaku vhodná pro všechna vozidla. Údaje o správném tlaku v pneumatikách konkrétního automobilu obsahuje:

 

  1. Manuál vozidla
    Většina výrobců uvádí doporučený tlak v pneumatikách v uživatelském manuálu vozidla. Tento tlak je obvykle optimalizován pro kombinaci výkonu, komfortu a úspory paliva.
  2. Nálepka na vozidle
    Mnoho vozidel má nálepku s informací o doporučeném tlaku umístěnou v oblasti řidičových dveří, v prostoru pro palivovou nádrž nebo v jiné viditelné části. Na této nálepce se často uvádějí různé hodnoty pro různá zatížení a rychlosti.

 

Nezapomínejte také na několik důležitých faktorů jako:

 

  • Rozdíly v zatížení vozidla
    Pokud plánujete cestu s plně naloženým vozidlem nebo táhnete přívěs, může být vhodné tlak v pneumatikách mírně zvýšit. Informace o tom, jak nastavit tlak pro různé úrovně zatížení, by měly být také uvedeny v manuálu nebo na nálepce.
  • Kontrola tlaku ve „studených“ pneumatikách
    Tlak by měl být měřen, když jsou pneumatiky studené, tedy předtím, než začnete řídit, nebo po krátké jízdě. Tlak v pneumatikách se mění s teplotou, takže měření po delší jízdě může ukázat nesprávné hodnoty.
  • Sezónní změny
    Teplota má také vliv na tlak v pneumatikách. V chladném počasí může tlak klesat, zatímco v teplém počasí zase stoupat. Proto je dobré tlak pravidelně kontrolovat i v souvislosti s měnícími se ročním obdobími.

 

Tlak v pneumatikách – tabulka

 

Příklad pro doporučený tlak vzduchu v pneu pro vozidlo Škoda Octavia III, 1,4 TSI, 103 kW:

 

Typ pneumatiky

Min.

Max.

přední

zadní

přední

zadní

205/55 R16

2,2 baru

2,2 baru

>2,3 baru

3,0 baru

 

Co způsobí nízký tlak v pneumatikách?

 

Nízký tlak v pneumatikách může mít hned několik negativních dopadů na auto a jeho jízdní vlastnosti. Mezi hlavní problémy způsobené nízkým tlakem v pneumatikách patří:

 

  • Zvýšené opotřebení pneumatik
    Nízký tlak způsobuje, že se pneumatika při kontaktu s vozovkou deformuje více než obvykle. To vede k nerovnoměrnému opotřebení, zejména na vnějších hranách. Toto opotřebení může zkrátit životnost pneumatiky.
  • Vyšší spotřeba paliva
    Když je tlak v pneumatikách nízký, pneumatika se více tře o vozovku, čímž se zvyšuje odpor při jízdě. To znamená, že motor musí vyvinout více energie k udržení rychlosti, což vede k vyšší spotřebě paliva.
  • Snížená stabilita a ovladatelnost vozidla
    Nízký tlak v pneumatikách může ovlivnit způsob, jakým auto reaguje na řízení. To může vést ke snížené stabilitě, zvlášť při vyšších rychlostech nebo při manévrech, jako je prudké zatáčení.
  • Zvýšené riziko defektu pneumatiky
    Pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu jsou náchylnější k poškození a prasknutí, protože nedostatečné nafouknutí zvyšuje teplotu pneumatiky při jízdě.
  • Narušení komfortu jízdy
    Vozidlo s nedostatečně nafouknutými pneumatikami může být méně pohodlné, protože pneumatiky nemohou efektivně absorbovat nerovnosti na silnici.
  • Dlouhodobé poškození vozidla
    Přetížení jedné části pneumatiky může vést k nerovnoměrnému rozložení hmotnosti vozidla, což může zatížit podvozek a způsobit další problémy.

 

Je velmi důležité pravidelně kontrolovat a udržovat správný tlak v pneumatikách, aby bylo zajištěno bezpečné a efektivní fungování vozidla.

 

Jaký má být tlak v zimních pneumatikách?

 

Správný tlak v zimních pneumatikách se obvykle neliší od tlaku, který je doporučen výrobcem vozidla pro standardní (letní) pneumatiky. Klíčové je dodržovat doporučení výrobce vozidla, které najdete v uživatelském manuálu nebo na informační nálepce.

 

Nicméně existuje několik bodů, které je dobré mít na paměti při nastavování tlaku v zimních pneumatikách:

 

  • Teplotní změny
    V zimě mohou být teplotní rozdíly mezi dnem a nocí velké a to může ovlivnit tlak v pneumatikách. Chladné počasí může způsobit pokles tlaku, proto je důležité pravidelně kontrolovat tlak, zejména v chladných měsících.
  • Nastavení tlaku ve „studených“ pneumatikách
    Tlak by měl být měřen, když jsou pneumatiky studené, což znamená, že byste měli měřit tlak předtím, než začnete řídit, nebo po jízdě na krátkou vzdálenost.
  • Jízdní podmínky
    Někteří odborníci doporučují mírné zvýšení tlaku v pneumatikách (o cca 0,2 baru) v zimních měsících pro lepší výkon na sněhu a ledu. Nicméně je důležité se držet limitů doporučených výrobcem.
  • Zatížení vozidla
    Pokud plánujete cestovat s plně naloženým vozidlem nebo táhnout přívěs, může být vhodné mírně zvýšit tlak v pneumatikách (v zimních, stejně jako v letních).

 

Tlak v pneumatikách motorky

 

Motocykly jsou citlivější na změny tlaku v pneumatikách než auta, protože mají pouze dva kontaktní body s vozovkou. Nesprávný tlak může ovlivnit ovladatelnost, brzdnou vzdálenost a opotřebení pneumatik. Doporučený tlak se liší v závislosti na typu motocyklu, zatížení a typu pneumatik. Informace o doporučeném tlaku najdete v uživatelském manuálu motocyklu nebo na nálepce na motocyklu. Tlak by měl být kontrolován pravidelně a vždy při „studených“ pneumatikách.

 

Tlak v pneumatikách nákladního auta

 

U nákladních aut se tlak v pneumatikách musí přizpůsobit hmotnosti nákladu a typu používaných pneumatik. Většina nákladních vozidel má vyšší doporučený tlak v pneumatikách než osobní vozidla kvůli vyšší nosnosti. Je zásadní, aby byl tlak kontrolován pravidelně, protože přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky mohou vést k nadměrnému opotřebení a zvýšit bezpečnostní rizika. U nákladních vozidel se také doporučuje použití tlakových senzorů kvůli kontinuálnímu monitorování stavu pneumatik.

 

Tlak v pneumatikách přívěsného vozíku

 

Tlak v pneumatikách přívěsných vozíků by měl být rovněž nastaven podle doporučení výrobce vozíku a zohledňovat hmotnost naloženého nákladu. Příliš nízký tlak může způsobit přehřívání pneumatik a zvýšit riziko defektu, zatímco příliš vysoký tlak vede zase k nerovnoměrnému opotřebení a snížení stability.

 

Jak zjistit tlak v pneumatikách?

 

Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách je stěžejní pro udržování vozidla v dobrém stavu nejen z hlediska údržby, ale zejména bezpečnosti. Ke zjištění tlaku v pneu budete potřebovat tlakoměr na pneumatiky, ideálně ten digitální, ale vystačíte si i s pákovým či jiným.

 

Jak zkontrolovat tlak v pneumatikách?

 

Nejprve musíte vědět, jaký je doporučený tlak pro vaše pneumatiky. Ten najdete v manuálu vozidla nebo na nálepce na dveřích řidiče, v prostoru pro palivovou nádrž nebo v jiné části vozidla. Druhou zásadou je kontrolovat stav při „studených“ pneumatikách. Pak pokračujte krok za krokem:

 

  1. Odstraňte kryt z ventilu pneumatiky.
  2. Připevněte na ventil tlakoměr. Ujistěte se, že je dobře připevněn a že neuniká vzduch.
  3. Na tlakoměru uvidíte hodnotu tlaku v pneumatikách.
  4. Porovnejte zjištěný tlak s tím doporučeným pro dané vozidlo. Pokud je zjištěný tlak nižší, budete muset do pneumatiky přidat vzduch (použijte kompresor nebo vzduchovou pumpu na čerpací stanici). V případě, že je vyšší, část vzduchu z pneumatiky musíte uvolnit (jemně stiskněte ventil, aby se uvolnil přebytečný vzduch).
  5. Až budete s nastavením tlaku hotovi, nezapomeňte na každou pneumatiku znovu připevnit ventilový kryt.

 

Co je to huštění pneumatik?

 

Huštění pneumatik je proces doplňování vzduchu do pneumatik vozidla, aby v nich bylo dosaženo správného tlaku. Tento proces je klíčový pro udržení dobrého stavu pneumatik a pro zajištění bezpečnosti, efektivity a komfortu jízdy.

 

Co jsou to podhuštěné pneumatiky?

 

V podhuštěných pneumatikách je nižší tlak vzduchu, než je tlak doporučený výrobcem (vozidla nebo pneumatik).

 

Co způsobí podhuštěné pneumatiky?

 

  • Zvýšené opotřebení: Podhuštěné pneumatiky mají tendenci se při kontaktu s vozovkou více deformovat a roztahovat, což vede k nerovnoměrnému a rychlejšímu opotřebení, zejména na bocích pneumatik.
  • Vyšší spotřeba paliva: Kvůli většímu odporu při jízdě musí motor vyvíjet více energie k udržení stejné rychlosti, což vede k vyšší spotřebě paliva.
  • Snížená bezpečnost a stabilita vozidla: Podhuštěné pneumatiky mohou ovlivnit ovládání vozidla, zejména při vyšších rychlostech nebo při prudkých manévrech. Auto je kvůli tomu méně stabilní a má delší brzdnou dráhu.
  • Riziko přehřátí pneumatik: Nízký tlak vede k většímu tření a zátěži pneumatik, což může způsobit jejich přehřívání a zvýšit riziko defektu.
  • Narušení jízdního komfortu: Pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu nemusejí efektivně tlumit nárazy a nerovnosti vozovky a mohou tak přispět k nepohodlí při jízdě.

 

Jak zjistit, zda jsou pneumatiky podhuštěné

 

  • Vizuální kontrola: Podhuštěné pneumatiky mohou vypadat „plošeji“ než obvykle, obzvláště v oblasti, kde se dotýkají vozovky.
  • Použití tlakoměru: Nejspolehlivějším způsobem, jak zjistit, zda jsou pneumatiky podhuštěné, je použití tlakoměru. Porovnejte naměřený tlak s doporučeným a hned víte, na čem jste.

 

Co jsou to přehuštěné pneumatiky?

 

Přehuštěné pneumatiky jsou pneumatiky, v nichž je tlak vzduchu vyšší než ten doporučený výrobcem.

 

Co způsobí přehuštěné pneumatiky?

 

  • Nerovnoměrné opotřebení: Přehuštěné pneumatiky jsou tvrdší a méně pružné, což vede k nerovnoměrnému opotřebení, zejména ve středu dezénu. To může zkrátit životnost pneumatik.
  • Snížený jízdní komfort: Vyšší tlak v pneumatikách znamená, že pneumatiky absorbují méně nárazů z nerovností vozovky, a to vede k tvrdší a méně pohodlné jízdě.
  • Zhoršená přilnavost a stabilita: Přehuštěné pneumatiky mají menší kontaktní plochu s vozovkou, čímž se může snižovat jejich přilnavost a zhoršovat stabilita vozidla, zejména na mokrém nebo kluzkém povrchu.
  • Zvýšené riziko poškození pneumatik: Pneumatiky s vyšším tlakem vzduchu jsou náchylnější k poškození způsobenému nárazy do nerovností nebo děr na silnici, protože nemají dostatečnou pružnost k absorbování nárazů.
  • Možný vliv na brzdnou dráhu: Přehuštěné pneumatiky mohou mít také negativní vliv na brzdnou dráhu vozidla, obzvláště na kluzkém povrchu.

 

Jak zjistit, zda jsou pneumatiky přehuštěné

 

  • Vizuální kontrola a jízdní test: Přehuštěné pneumatiky mohou vypadat více „vypouklé“ ve středu dezénu. Také můžete pocítit změny v jízdním komfortu a ovládání vozidla.
  • Použití tlakoměru: Nejspolehlivějším způsobem, jak zjistit, zda jsou pneumatiky přehuštěné, je použití tlakoměru a porovnání naměřeného tlaku s doporučeným tlakem uvedeným výrobcem vozidla nebo pneumatik.

 

Co je to TPMS?

 

TPMS je zkratka pro „tire pressure monitoring system“ neboli systém monitorování tlaku v pneumatikách. Jedná se o technologii používanou v moderních vozidlech k neustálému monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách a informování řidiče o jakýchkoli významných změnách nebo problémech. Systém obvykle používá senzory umístěné v pneumatikách nebo využívá data z ABS (anti-lock braking system) a dalších systémů vozidla k odhadu tlaku v pneumatikách. Pokud systém zaznamená významný pokles tlaku v jedné nebo více pneumatikách, upozorní řidiče, obvykle prostřednictvím kontrolky nebo varovného symbolu na palubním displeji vozidla.

 

Tlak v pneumatikách – kontrolka

 

Kontrolka tlaku v pneumatikách obvykle vypadá jako vykřičník uvnitř písmene „U“. Někdy může mít tato ikona podobu obrysu pneumatiky.

 

Jak vypnout TPMS?

 

Vypnutí systému monitorování tlaku v pneumatikách v osobním vozidle není obvykle doporučeno a v mnoha případech může být nelegální, zvláště v zemích, kde je TPMS povinnou součástí bezpečnostní výbavy vozidla (například v USA, Jižní Koreji a Japonsku; v EU tato povinnost platí pro všechna nová vozidla typu M1 prodávaná od listopadu 2014).