Protikorupční program

Protikorupční program

Souhrnné informace o protikorupční politice ČSOB Pojišťovny

1. Protikorupční program ČSOB Pojišťovny, a. s., člena holdingu ČSOB je vydáván v souladu s Protikorupčním programem skupiny KBC.

2. Představenstvo ČSOBP schválením Protikorupčního programu:

a) dává jednoznačně najevo, že ČSOBP je odhodlána předcházet korupci a korupčnímu jednání v jakékoliv formě
b) se zavazuje podnikat poctivě, spravedlivě a otevřeně
c) prosazuje napříč ČSOBP kulturu, v níž korupce není v žádném případě akceptovatelná
d) uplatňuje princip nulové tolerance vůči úplatkářství a korupci
e) zodpovídá za efektivní implementaci protikorupčního programu
f) se připojuje k prohlášení generálního ředitele Skupiny KBC o pravidlech protikorupční kultury a důsledcích porušení těchto pravidel.

3. V souvislosti s mezinárodními závazky, které pro ČSOBP, jakožto součást KBC Group N.V., vyplývají z účasti na mezinárodní úmluvě iniciované OSN - „the Global Compact“ (Globální úmluva – více informací na www.unglobalcompact.org), je v tomto předpise zařazena také Etická doložka a Etický dotazník, které ve vztazích s protistranami deklarují identifikaci ČSOBP s principy udržitelného rozvoje i společenské a environmentální odpovědnosti.

4. Zaměstnanci, pojišťovací zprostředkovatelé a spolupracovníci nesmí být postihováni, pokud se odmítnou podílet na korupci nebo pokud ohlásí podezření z porušení protikorupčního programu ČSOBP.

5. Prokázané úplatkářství nebo korupční jednání zaměstnance, pojišťovacího zprostředkovatele a spolupracovníka ČSOBP musí být jasně komunikováno s důrazem na princip nulové tolerance.

6. Mezinárodní právní normy

6.1 UK Bribery Act 
V dubnu 2010 byl ve Velké Británii schválen zákon o boji proti podplácení, který vstoupil v platnost 1. července 2011. Uplatňování tohoto zákona je možné také mimo území Velké Británie. V UK Bribery Act jsou vymezena tato protiprávní (korupční) jednání:
a) aktivní úplatkářství – znamená nabízet, slibovat nebo dávat finanční nebo jiné výhody
b) pasivní úplatkářství – žádost o přijetí, souhlas s přijetím nebo přijetí finanční nebo jiné výhody
c) úplatkářství zahraničních veřejných činitelů za účelem získání nebo udržení obchodu nebo výhodu v chování podniku
Vztahuje se na obchodní organizace, které jsou založené nebo vytvořené ve Velké Británii nebo na jakoukoli zahraniční obchodní organizaci, která vykonává svou činnost nebo jen část své činnosti ve Velké Británii. Soudy Velké Británie jsou dle Bribery Act příslušné k řešení výše uvedených protiprávních jednání bez ohledu na místo, kde byla spáchána a bez ohledu na to, zda je či není pachatel již stíhán nebo odsouzen v jiném státě.

6.2. US Foreign Corrupt Practices Act (FCPA)
a) US Foreign Corrupt Practices Act (dále jen „FCPA“) je federální zákon USA o korupčních praktikách přijatý v roce 1977 (novelizován v roce 1998 Mezinárodním zákonem o boji proti podplácení).
b) FCPA se vztahuje na každou osobu, která má dále definovaný vztah ke Spojeným státům a je zároveň zapojena do korupčních praktik. Zákon se vztahuje i na jakékoli jednání této osoby s americkými podniky, zahraničními korporacemi obchodující s cennými papíry ve Spojených státech (emitenty), americkými státními příslušníky nebo občany, kteří se podílejí na zahraničních korupčních praktikách, bez ohledu na to, zda jsou tyto osoby fyzicky přítomny ve Spojených státech či nikoliv. 
c) FCPA se dále vztahuje na platby zahraničním úředníkům, kandidátům stran, ale i jakýmkoliv jiným příjemcům plateb, pokud je část úplatku v konečném důsledku připsána zahraničnímu úředníkovi nebo kandidátu strany. Za platby nejsou považovány jen na finanční prostředky, ale může zahrnovat jakoukoliv jinou hodnotu. 
d) Na rozdíl od podplácení podle UK Bribery Act se FCPA vztahuje pouze na uplácení zahraničních představitelů a má působnost pouze na zahraniční osoby a společnosti za činy spáchané v USA.
 

7. Hodnocení rizik

7.1. Hodnocení rizik vedoucími zaměstnanci
Hodnocení rizik souvisejících s ohrožením korupcí v ČSOBP provádí každý organizační útvar, který uzavírá smlouvy s jinou protistranou, kterou je např. dodavatel, finanční instituce, nový zaměstnanec nebo pojišťovací zprostředkovatel. Odpovědnost za naplnění této povinnosti má vedoucí zaměstnanec ČSOBP minimálně na úrovni ředitele odboru, který s protistranou uzavírá příslušnou smlouvu. V případě nutnosti, kdy je nutno provést detailnější prověrku a analýzu, je možné vyžádat si spolupráci Compliance.

7.2. Hodnocení rizik prováděné Compliance
Hodnocení rizik souvisejících s ohrožením korupcí na úrovni celé ČSOBP provádí odbor Compliance ve spolupráci risk manažerem (LORM), a to za každou divizi ČSOBP. O rizicích informuje představenstvo prostřednictvím pravidelných či ad hoc zpráv.

7.3. Cíle hodnocení rizik
Cílem hodnocení rizik je rizikovým přístupem stanovit oblasti (např. obchodní aktivity, útvary, další oblasti na základě dřívějších zkušeností), které jsou více vystaveny riziku korupce ze strany spolupracujících osob nebo kde takovému riziku mohou být vystaveni sami zaměstnanci ČSOBP.

7.4. Hodnocení rizik by mělo zohlednit minimálně následující riziková kritéria:
a) Klíčová vnější rizika

  • i. Riziko spojené s konkrétním státem nebo jeho regionem (vnímání vysoké míry korupce, absence efektivní protikorupční legislativy, nízké transparentnosti).
    • A. Pro kvalifikaci rizika spojeného s konkrétní zemí se používá index vnímání korupce, který vydává mezinárodní nevládní organizace Transparency International.
    • B. Státy s hodnocením nižším než 5 dle tohoto indexu jsou považovány za země s vyšším rizikem.
  • ii. Sektorové riziko (některé útvary nebo aktivity jsou ohroženy více). 
  • iii. Transakční riziko (příspěvky na dobročinnost, licence, transakce spojené s veřejnými zakázkami apod.).
  • iv. Riziko ve vztahu k obchodní příležitosti (komplexní projekty zahrnující více prostředníků, projekty vedené za cenu jinou než tržní nebo u kterých chybí jasný legitimní cíl).
  • v. Riziko obchodního partnerství (transakce se zahraničními veřejnými činiteli, partneři v rámci společných podniků typu joint venture, obchodní partnerství s politicky angažovanými osobami atd.).
  • vi. Riziko nedostatečného prověření – due diligence (absence due diligence u stran provádějících služby jménem ČSOBP, např. za účelem navázání obchodních styků na zahraničním trhu, marketing a akvizice atd.).

b) Klíčová vnitřní rizika

  • i. Lidské zdroje (nedostatečné školení, znalosti a dovednosti zaměstnanců, kultura odměňování, nepřiměřené akceptování rizika).
  • ii. Monitoring a kontrola (nedostatečný monitoring, nedostatečný reporting, nedostatek jasné finanční/účetní kontroly apod.).
  • iii. Ostatní (nejasné procedury týkající se darů, pohoštění, propagačních výdajů a dobročinných příspěvků atd., nedostatečně výrazné protikorupční postoje vrcholového managementu).

c) Klíčová opatření snižující rizika jsou zejména ta, která vyplynou z postupů specifikovaných tímto Protikorupčním programem. Tato opatření jsou rozvedena do podrobnějších procedur ve vnitřních předpisech ČSOBP, kde jsou detailně popsány kontrolní procesy, jako je zásada čtyř očí, správný delegační proces, oddělení povinností a další.
 

7.5. Prověření protistrany včetně pojišťovacích zprostředkovatelů před vstupem do smluvního vztahu:
a) Protistranou rozumíme zejména dodavatele zboží a služeb pro ČSOBP, ale i pojišťovací zprostředkovatele (např. vázaný pojišťovací zprostředkovatel, výhradní pojišťovací agent, pojišťovací agent, makléř).
b) Za výběr protistrany a její prověření odpovídá příslušný ředitel odboru. 
c) Před navázáním obchodního vztahu je nutno u protistrany provést základní prověření, které zahrnuje průzkum, analýzu, šetření, vyhodnocení a monitoring.

  • i. K prověřování subjektu se přistupuje s ohledem na rizika, velikost subjektu (typ obchodní společnosti, druh podnikání, státní instituce a podobně).  U některé protistrany bude zapotřebí provést detailnější prověření (například pochází-li z rizikového státu), některé obchodní vztahy budou vyžadovat pouze prověření základní.
  • ii. Průzkum a šetření lze provádět pomocí internetového vyhledávání, pomocí specializovanějších nástrojů obsahujících informace o korupci (jako je například Worldcheck) nebo vyžádáním dokumentace/atestace protikorupčních programů a opatření od protistrany. V případě pochybností o přijatelnosti klienta je možno požádat o spolupráci s prověřením odbor Compliance.
  • iii. Cílem je ujištění, že ČSOBP spolupracuje se společnostmi a osobami, které se chovají nebo budou chovat v souladu s Protikorupčním programem ČSOBP. 
  • iv. Prověřování obchodní protistrany bude prováděno periodicky (tj. nejméně jednou za tři roky u protistran považovaných za vysoké riziko).

d) U výše uvedených protistran je vyžadováno protikorupční prohlášení (příloha č. 1) buďto v samotné smlouvě nebo jako samostatné prohlášení tvořící přílohu smlouvy deklarující, že se dodavatel zdržuje jakékoliv formy korupce. Tento postup se nepoužije, je-li takovou obchodní protistranou jiný člen skupiny KBC nebo obchodní protistrana již dříve vyplnila a podepsala protikorupční dotazník.
e) Do konce roku 2013 je u existujících smluv s protistranami místo protikorupčního prohlášení akceptovatelná také deklarace závaznosti vnitřních předpisů ČSOBP pro protistranu včetně Protikorupčního programu.
f) Protikorupční program se vztahuje na veškerý nákup zboží a služeb a dále na outsourcované aktivity ČSOBP včetně záležitostí souvisejících s informačními technologiemi, logistikou (doprava, kancelářské vybavení, tiskové služby atd.), pomocnými službami (úklid, dodávky sítí, catering atd.) a službami marketingové podpory (překladatelské služby atd.).
g) Korupční riziko je významným kritériem, které má vliv na navázání nebo pokračování vztahu s protistranou. V případě vážného podezření na korupční chování subjektu ČSOBP provede důkladné šetření za účelem podezření na korupční jednání vyloučit nebo potvrdit. Na základě výsledků šetření a s přihlédnutím ke všem okolnostem příslušný vedoucí zaměstnance zváží, jaké kroky podnikne, tj. zda bude obchodní vztah dále pokračovat nebo bude ukončen.
h) U výše uvedených protistran je ve smlouvách uzavíraných po 1. 1. 2015 vyžadována Etická doložka (příloha č. 3) buďto v samotné smlouvě, nebo jako samostatné prohlášení tvořící přílohu smlouvy deklarující, že se dodavatel zavazuje k chování, které je v souladu s principy udržitelného rozvoje. Tento postup se nepoužije, je-li takovou obchodní protistranou jiný člen skupiny KBC, pojišťovací zprostředkovatel, zajistitel či profesní sdružení, jehož je ČSOBP členem, nebo obchodní protistrana již dříve vyplnila a podepsala Etický dotazník. Etickou doložku není nutné zahrnovat do smluv v případě, že plnění ze strany ČSOBP nepřesáhne částku 12 500 EUR nebo její ekvivalent v jiné měně.
i) V případě, že plnění ze strany ČSOBP přesáhne částku 250 000 EUR nebo její ekvivalent v jiné měně, vyplní výše uvedená protistrana Etický dotazník (příloha č. 4). Tento postup se nepoužije, je-li takovou obchodní protistranou jiný člen skupiny KBC, pojišťovací zprostředkovatel, zajistitel či profesní sdružení, jehož je ČSOBP členem.
j) V případě, že protistrana nebude souhlasit s protikorupčním prohlášením (3.7.5. písm. d)) nebo etickou doložku (3.7.5. písm. h)) ve znění navrženém ČSOBP, ale bude navrhovat změnu znění nebo navrhovat vlastní textaci, je třeba navrhovaná znění zkonzultovat s odborem Compliance, s jehož souhlasem se lze odchýlit od znění vzorového protikorupčního prohlášení a etické doložky, a to za předpokladu, že protistrana prohlásí a prokáže, že sama dodržuje stejnou úroveň chování a jednání    obsažených v protikorupčním prohlášení a etické doložce ČSOBP.

7.6 Prověřování zaměstnanců
a) Během celého procesu výběru zaměstnanců je uplatňována zásada čtyř očí. Odbor lidských zdrojů musí být jednou ze dvou zúčastněných stran.
b) Ředitel Odboru lidských zdrojů je povinen využit všech relevantních a akceptovatelných prostředků k vyhodnocení spolehlivosti uchazeče o zaměstnání, jež bude obsahovat opatření snižující rizika. Uchazeč musí doložit výpis z Rejstříku trestů a hodnověrný dokument prokazující nejvyšší dosažené vzdělání.
c) Prověřování nových zaměstnanců a pojišťovacích zprostředkovatelů podrobněji popisuje vnitřní předpis RP 20 v článku č. 5 Procesní kontroly.
d) V případě jmenování členů představenstva a při výběru kandidátů, zejména na manažerské pozice, a zaměstnanců, kteří budou pracovat na pozici se zvýšenou mírou pravděpodobnosti vystavení pokusům korupčních praktik nebo na citlivé pozici, provádí Odbor lidských zdrojů prověření daného uchazeče a provádí hodnocení rizika spojeného s korupcí a úplatkářstvím.

7.7. Prověření finančních institucí
a) Pro prověření finanční instituce se uplatňují principy „Poznej svého klienta“ (KYC – Know Your Customer).
b) Prověření finanční instituce může být provedeno tzv. Centrální akceptační jednotkou KBC Group (dále jen „Akceptační jednotka), která je odpovědná za řádnou identifikaci a schválení finančních institucí jménem skupiny KBC. Pokud je finanční instituce Akceptační jednotkou schválena, tak již nejsou požadována žádná další prověřování a opatření.
c) Pokud není prověření finanční instituce prováděno přímo prostřednictvím Akceptační jednotky, tak je nutno toto prověření provést odpovědným útvarem ČSOBP následovně: 

  • i. Pokud má prověřovaná finanční instituce sídlo v zemi, která má skóre 50 nebo více na Transparency International Corruption Indexu viz http://www.transparency.org/research/cpi/overview (dále jen Index), tak je hodnocena jako finanční instituce s nízkým rizikem z hlediska korupce a bez dalších opatření může být akceptována;
  • ii. Pokud má prověřovaná finanční instituce sídlo v zemi, která má na Indexu skóre méně než 50, tak je hodnocena jako finanční instituce s vysokým rizikem korupce, a pak je nutno postupovat následovně:
    • A. Je nutno zkontrolovat internetové stránky finanční instituce, zdali je zde uveden odkaz např. na Etický kodex nebo jiný relevantní dokument na protikorupční politiku. Pokud je možno takovouto politiku dohledat, tak již není nutné další prověřování a finanční instituce může být akceptována.
    • B. Pokud není možné výše uvedeným způsobem tyto informace nalézt, pak finanční instituce musí být požádána, aby vyplnila a podepsala protikorupční dotazník (příloha č. 2).
    • C. Pokud z vážných a ospravedlnitelných důvodů nemůže finanční instituce dotazník vyplnit a podepsat (např. ne všechny principy jsou aplikovatelné), tak statutární orgán nebo Compliance Officer finanční instituce budou vyzváni k potvrzení následujícího (nebo srovnatelného) prohlášení: "Protistrana potvrzuje, že má nastaveny postupy, včetně nulové tolerance, pokud jde o korupci a úplatkářství. Tyto zásady se odrážejí v interních předpisech (např. Etický kodex atd.) a jsou dostupné zaměstnancům nebo jsou součástí školicích programů. ".
    • D. Pokud žádná z výše uvedených informací nebo dokumentů není využitelná, tak finanční instituce nemůže být akceptována za protistranu ČSOBP.

d) Výše uvedený postup se nepoužije, je-li takovou finanční institucí jiný člen skupiny KBC.
 

7.8. Prověřování investic
a) Tento Protikorupční program platí pro veškeré investice skupiny KBC. Sem patří vlastní majetkové investice, investice prováděné jménem klientů a investiční fondy spravované skupinou KBC.
b) ČSOBP by měla provádět prověřování investic do společností a organizací s ohledem na rizika korupce a úplatkářství. K prověření lze využít vlastních zdrojů, zdrojů skupiny KBC a externích zdrojů (například Worldcheck, internet). 
c) Rovněž lze využít screening dostupný na www.kbcam.be > Products & Services> Socially responsible investment> Our methodology a následným klikem na položku „Company screening results“ (výsledky screeningu společnosti). Soubor pro každou společnost obsahuje pod bodem „2. Corporate Governance“ hodnocení „Bribery and corruption“ (úplatkářství a korupce).
d) Jestliže ČSOBP zjistí, že existují problémy související s korupcí, musí být provedeno důkladné hloubkové šetření. Na základě výsledků šetření ČSOBP zváží, jaké kroky podnikne, tj. zda bude investovat, nebo zda ukončí investování.
 

7.9. Prověřování při fúzích a akvizicích
Pokud má dojít k fúzi nebo akvizici s účastí ČSOBP, které se účastní subjekt, který není členem skupiny ČSOB nebo KBC, část procesu prověřování musí zahrnovat i aspekty korupce.
a) Prověřování partnerů ve společných podnicích typu joint venture a v konsorciích:

  • i. ČSOBP je povinna usilovat o to, aby její partneři ve společných podnicích typu joint venture či konsorciích akceptovaly principy konzistentní s Protikorupčním programem ČSOBP. 
  • ii. Podmínky smluvního vztahu musí umožnit jeho ukončení ze strany ČSOBP, jestliže se partner svým jednáním dopustí korupčního jednání.
  • iii. V případech menšinové účasti ČSOBP zajistí, aby byl v těchto společnostech uplatňován srovnatelný Etický kodex s Etickým kodexem zaměstnanců skupiny ČSOBP.

b) Prověřování v oblasti private equity:

  • i. Spolupracujícími osobami jsou i subjekty, které ČSOBP neovládá nebo v nich má jen minoritní podíl, ale její zástupce je členem jeho statutárního orgánu. 
  • ii. Při provádění investic formou private equity je nutné věnovat důkladnou pozornost protikorupční problematice dříve, než se akvizice nebo investice zrealizuje, zejména pokud ČSOBP získá kontrolní podíl ve společnosti. Vzhledem k rychlosti, s jakou jsou obchody formou private equity realizovány, bude pro tyto společnosti klíčové aplikovat a realizovat úplné a smysluplné procesy due diligence zohledňující aspekty korupce.
  • iii. Rovněž v období po akvizici/investici je nutné dohlížet na vytvoření firemní kultury souladu s hodnotami a zásadami Protikorupčního programu ČSOBP, zajistit implementaci odpovídajících kontrolních mechanismů a vyvinout úsilí směrem k integraci nové společnosti v rámci všeobecného protikorupčního přístupu.
  • iv. Protože i tato aktivita je formou investování, je třeba i na akvizice a investice formou private equity uplatňovat zásady kapitoly 3.9.4. Prověřování investic.
     

8. ČSOBP a příslušní vedoucí zaměstnanci se ve vztahu k třetím osobám řídí následujícími pravidly:
a) Třetí osoby nejsou využívány jako prostředníci pro korupční jednání a  ČSOBP takové jednání netoleruje.
b) ČSOBP najímá třetí osoby pouze v rozsahu potřebném k standardnímu výkonu své činnosti.
c) ČSOBP nevyplácí třetím osobám více, než je odpovídající a odůvodnitelná odměna za poskytnuté legitimní služby.
d) Příslušné útvary jsou povinny zavést procesy ověřování ve vztahu k hodnocení třetích osob tak, aby příslušná protistrana jednala způsobem konzistentním s protikorupčním programem ČSOBP. Tyto procesy prověřování zahrnují následující:

  • i. Pro každý typ protistrany musí být určen jasný vlastník akceptačního procesu, tzn. útvar, který provádí a je zodpovědný za prověření třetí osoby.
  • ii. Identifikace a sestavení seznamu všech spolupracujících třetích osob, které vykonávají služby pro ČSOBP nebo jejím jménem, včetně jejich hodnocení z hlediska rizika korupce.
  • iii. Příslušné útvary v rámci ČSOBP musí vyhodnotit a rozhodnout, které protistrany představují nejvyšší riziko korupce, a podle toho je ohodnotit. Pro toto hodnocení je přípustné využít definovaný rizikový přístup (viz kap. 3.8. Hodnocení rizik).

e) Za subjekty s vysokým rizikem musí být vždy považovány:

  • i. třetí osoby, které zprostředkovávají nebo zprostředkovávaly kontakty s vládními orgány
  • ii. třetí osoby navržené nebo doporučené bez výběrového řízení jinými osobami
  • iii. externí obchodní zástupci
  • iv. externí marketingové firmy
  • v. všechny případy vždy v případě varovných signálů souvisejících s úplatkářstvím a korupcí

f) Každé prověření je nutné řádně zdokumentovat včetně výsledků.
g) V souvislosti s dodržováním protikorupčního programu ČSOBP třetími stranami musí dát ČSOBP jasně najevo své očekávání, že veškeré aktivity prováděné třetí stranou jménem ČSOBP budou v souladu s protikorupčním programem ČSOBP. Písemnou dohodu s třetí stranou ČSOBP uzavírá s tím, že:

  • i. informuje třetí stranu o protikorupčním programu ČSOBP a současně zavazuje třetí stranu i její případné subdodavatele k tomu, aby se neangažovali v žádném aktu korupce.
  • ii. ČSOBP je oprávněna požadovat audit třetí osoby provedený nezávislým auditorem v zájmu ověření souladu s příslušnými normami.
  • iii. ČSOBP je oprávněna ukončit smluvní vztah, pokud dojde v dobré víře k přesvědčení, že třetí osoba svým jednáním porušila platný protikorupční právní předpis.
  • iv. Odměna třetí osobě nebude vyplácena v hotovosti a bude vyplácena pouze v zemi založení, sídla nebo působení třetí osoby (nikoliv na offshorové účty).

 

9. ČSOBP vede své účetnictví tak, aby plně vyhověla skupinovému standardu účetních kontrol (Group Key Control Accountig and Exterrnal Financial Reporting).

 

10. Politiky a procedury zaměřené na prevenci korupce musí být implementovány a zpřístupňovány napříč ČSOBP prostřednictvím interní a externí komunikace zahrnující rovněž školení v míře přiměřené rizikům, jimž ČSOBP čelí. Účelem školení je získat vědomosti a dovednosti potřebné k aplikaci procedur zaměřených na boj s korupcí. Školení musí být poskytnuto zaměstnancům, pojišťovacím zprostředkovatelům i spolupracujícím osobám s přihlédnutím k míře rizika, kterému jsou vystaveni. O všech provedených  školeních a zúčastněných osobách musí být vedeny záznamy.
Příklady možných komunikačních kanálů:
a) interní komunikace:

  • i. komunikace se zaměřením na implementaci protikorupčního programu ČSOBP a jeho důsledky pro zaměstnance
  • ii. seznámení se všemi aspekty protikorupčního programu ČSOBP
  • iii. komunikace procedur prostřednictvím intranetu
  • iv. školení a fóra
  • v. často kladené otázky (FAQ)
  • vi. připomenutí hlavních politik, které snižují riziko korupce, jako je například Politika ochrany oznamovatele

b) externí komunikace - zahrnuje mimo jiné prohlášení (zákaz, prevence, snížení rizika, monitoring, sankce) ve zprávě o firemní společenské odpovědnosti, v tisku, ve výroční zprávě, na webových stránkách ČSOBP atd.
 

11. Monitoring a kontrolní nástroje
Součástí řídicího a kontrolního systému ČSOBP je komplexní systém vnitřních kontrol (1. 2. a 3. linie kontrol)  a pravidel, které plní nejen řídicí funkci, ale mají také schopnost monitorovat, dokumentovat a zabránit korupčnímu, podvodnému nebo jinému neetickému chování. Takový systém musí být neustále udržován a zdokonalován, aby tyto kontrolní mechanismy a nástroje byly efektivní a plně funkční. Kontrolní mechanismy jsou podrobně popsány ve vnitřním předpise RP 20. Mimo to může odbor Compliance ČSOBP rozhodnout o vyšetřování a prověřování protistrany nebo třetí strany, agentů a dalších, na základě vlastních zjištění nebo upozornění ze strany zaměstnanců a podobně. Odbor Compliance vede šetření a záznamy o všech podezřeních a porušeních interních pravidel, včetně porušení protikorupčních pravidel.
 

12. Revize Protikorupčního programu:
a) Minimálně jednou ročně odbor Compliance provádí vyhodnocení protikorupčního programu ČSOBP a jeho efektivity a výsledky předkládá Výboru pro řízení rizik podvodu. V případě potřeby provádí příslušné změny v Protikorupčním programu nebo souvisejících procesech.
b) Rizika korupce, jimž ČSOBP čelí, se mohou průběhem času měnit. Stejně tak se může měnit charakter a rozsah aktivit ČSOBP, a proto jsou vedoucí zaměstnanci povinni pravidelně revidovat i procedury sloužící ke zmírnění korupčních rizik. 
c) ČSOBP periodicky reviduje procedury určené k prevenci korupce třetích osob, a kdykoliv je to třeba, procedury upravuje. Revize by měly být prováděny na základě změn a vývoje jednotlivých procesů v ČSOBP, minimálně však jednou ročně. 
d) Při revizi a aktualizaci Protikorupčního programu a příslušných procesů je nutno zohlednit:

  • i. změny v zemích a činnostech souvisejících s korupčním jednáním
  • ii. změny v pracovním prostředí
  • iii. negativní mediální obraz (incidenty, usvědčení v dané zemi, publikace kontrolních orgánů, regulační orgány zveřejňující osvědčené a chybné postupy)

 

13. Reportování událostí týkajících se implementace Protikorupčního programu i konkrétních porušení je součástí pravidelného reportu určeného představenstvu ČSOBP. Reportování v ČSOBP zajišťuje odbor Compliance. Podrobněji je reportování popsáno ve vnitřním předpise RP 20.