Běžecký blog

Běžecký blog

Vítejte na stránkách blogu, kde najdete zajímavé články týkající se běhu, a to jak pro úplné začátečníky, tak pro pokročilé.

Rádi byste se zlepšovali, ale nevíte jak na to? Kromě na vlastním těle otestovaných rad a doporučení týkajících se základů běžeckého tréninku od našeho kolegy a běžeckého nadšence Milana Součka se zde o své zkušenosti podělí špičkoví běžci René Kujan a Pavel Dymák.

René Kujan je ultramaratónec, který své výkony spojil s charitativními akcemi pro vozíčkáře např. při akci „To dáááš“, kdy za šest dnů překonal vzdálenost 360 km, přičemž si nesl vše potřebné na zádech a jedl a pil jen to, co si sehnal cestou.

Pavel Dymák běhá kratší tratě a běhá je velmi rychle. Jeho osobáky mluví za vše: maraton: 2:28:03 hod, půlmaraton: 1:06:25 hod, 10 km: 30:50 min a 5 km: 14:43,93 min.

Milan Souček běhá pravidelně již 27 let. Podělí se zde o své zkušenosti a různé alternativní přístupy, které otestoval na vlastním těle. Osobáky: 10 km: 33:01 min, 5 km: 15:25,26 min., 3 km 8:46 min, 1500 m 4:03,7 min.

Dokola kolem aneb Jak jsem běžel maraton na 130metrové dráze na střeše věžáku

Běhat dokola mě nikdy moc nebavilo. Když odhlédneme od faktu, že někteří lidé už samotný běh považují za nudný, tak tohle je většinou nuda i pro zaryté běžce. Jenže když víte, že život začíná až za hranicí komfortní zóny, někdy překročíte svůj stín společně s letitými předsevzetími a tu si jdete zaběhat 70 kilometrů na 300metrové kolečko v zahradě Kliniky adiktologie, tu se vám zlíbí maličká běžecká dráha na střeše jedno věžáku v pražských Holešovicích, kde má jedno kolečko ani ne 130 metrů. 

Pokračovat ve čtení

Ve spárech (sportovní) medicíny

Sám velký Osud tomu chtěl, že jsem byl nedávno na preventivní lékařské prohlídce u své obvoďačky a nedlouho předtím na testech u sportovního lékaře. Vy to ale, milé děti, doma raději sami nezkoušejte. Není vůbec jisté, že je takové počínání zdravé, prospěšné, či dokonce povzbuzující. 

Pokračovat ve čtení

Úvahy nad vybavením k prvnímu ultramaratonu

Jak známo, s věkem kromě jiného rapidně ubývá rychlost. Nicméně vytrvalost se tak rychle nezhoršuje. Nasycen kratšími závody a nadšen zážitky z 34-kilometrového trailového závodu v Ogulinu v Chorvatsku, přihlásil jsem se na srpnovou Hostýnskou Osmu, 65 kilometrů dlouhý běh Hostýnskými vrchy.

Pokračovat ve čtení

Zlepšování stárnoucího běžce

Jak dosahovat nejlepších výsledků na dlouhých tratích a neustále si zlepšovat osobní rekordy? Takové otázky si kladou běžci jistě už od dob dávného Feidippida. V dnešní době do věci stále více mluví věda. Díky ní dokážeme ještě lépe a ještě efektivněji trénovat, stravovat se, dodržovat pitný režim a rovnovážnou hladinu minerálů v těle, ale třeba i lépe regenerovat. 

Pokračovat ve čtení

Barkley Marathons

Existují běžecké závody, které jsou výjimečné. A mezi těmi výjimečnými závody trčí jako péro z gauče – Barkley Marathons. První ročník se konal v roce 1986 a od té doby tento závod dokončilo pouze 15 běžců. Každý rok je závod těžší než ten předcházející.

Pokračovat ve čtení

Nástrahy ultramaratonských tratí

Fascinují vás dlouhé běhy, trvající mnoho hodin, při kterých si sáhnete až na samé dno své vytrvalosti a vůle? Pak vězte, že i když budete skvěle připraveni, bude to „krev, pot a slzy.“ Na následujících řádcích se dozvíte, že ani ti nejlepší nemají svá vítězství zadarmo.

Pokračovat ve čtení

Co je to VO2 max?

Pokud již nějakou dobu běháte, asi jste narazili na pojem VO2 max. Pokud nevíte, co přesně uvedený výraz znamená a jak ovlivňuje vaší výkonnost, čtěte dál. Z výrazu samotného je zřejmé, že nějak souvisí s maximální spotřebou kyslíku. A protože se VO2 max měří, měla by nějak odrážet vytrvalostní schopnosti daného běžce. Ale jak?

Pokračovat ve čtení

Rovinky

Představte si, že jste na dovolené nebo na služební cestě a ocitnete se v neznámém městě, kde vám mapa naznačuje, že na běh to tady moc není, kolem jsou samé rušné ulice nebo depresívní bludiště předměstského industriálu. Věci na běhání máte v kufru a cítíte, že by bylo fajn si trochu protáhnout tělo. Jak to vyřešit? Jděte běhat rovinky. Jsou jednoduchým řešením nejen v případě, že místo k běhu neláká, ale i v případě nedostatku času, kdy se vám zdá, že ani nestojí za to vybíhat, třebaže chuť by byla.

Pokračovat ve čtení

Běhat jen tak, nebo strukturovaně?

To je otázka, kterou si asi skoro nikdo neklade hned na začátku. Američtí vědci dodnes nevyzkoumali, jestli je to úplně chyba. Když jsem třeba s běháním začínal kdysi já, nebylo to zase až tak moc uvědomělé rozhodnutí. Prostě mě bavilo být venku a hýbat se u toho, protože když jsem se pak vrátil domů, měl jsem neodbytný pocit, že mi sice nic nebylo, ale udělalo se mi ještě lépe. No a když máte k dispozici velmi málo frekventovanou silničku vedoucí jihočeským lesem, případně přírodní cesty přímo v tom lese, nebudete se asi moc ptát proč a jak začít, ale jdete si prostě rovnou zaběhat.

Pokračovat ve čtení

Běžec a bříza

Kdysi dávno jsem dostal takový malý dřevěný hrnek. Je to kuksa a pochází z Finska. Navíc je na ní technikou vypalování vyvedený krásný losos. Mám ten hrnek rád. Vyráběl ho ručně nějaký Kalevi Lehtonen. Tradiční laponská nádoba je z jednoho kusu břízy.

Pokračovat ve čtení

Jak trénovat na překážkové běhy

Překážkové běhy začaly být poslední dobou populární a není divu. Na rozdíl od prostého běhu nabízejí ještě možnost překonávat nejrůznější překážky, nezřídka spojené s plazením se bahnem a broděním studenou vodou, a porce získaných endorfinů je tak výrazně vyšší. Mnohým účastníkům těchto závodů však přestává stačit medaile za dokončení a mají větší ambice. S nimi jde ruku v ruce otázka, jak na takový závod trénovat. Víc běhat? Víc posilovat? Je důležitější síla nebo vytrvalost?

Pokračovat ve čtení

Běhání po zimních horách

Je doba jarních prázdnin, kdy si rodiče berou dovolenou a vyráží s ratolestmi do svých oblíbených hor, letos mimořádně hojně zasypaných sněhem. Jezdíme každý rok s manželkou a dvěma syny do krkonošské roubenky našich kamarádů, kde není koupelna a vlastně ani umyvadlo (voda je přivedena trubkou ze studánky), záchod je chemický a čůrat je třeba do kyblíku (oboje se pak vynáší na kompost), což vyvolává u dospělých pocit větší autenticity a u dětí radost, že se za ten týden jen dvakrát umyjí (v lavoru ve vodě ohřáté na kamnech).

Pokračovat ve čtení

Óda na extremismus

Nic se nemá přehánět, říkávaly naše babičky. Já vám ale pravím: Extremujte! Běhejte nejen, dokud můžete, ale jděte ještě dál, běhejte, i když už nemůžete. Zrovna tuhle jsem si při jednom tréninku uvědomil, jak je to důležité. Doslova a do písmene zabíhat až do extrémů, do míst a končin, kde jsme ještě nikdy nebyli.

Pokračovat ve čtení

Závod

Již nějaký čas trénujete, cítíte, že vaše výkonnost roste a dostali jste chuť změřit síly s jinými běžci na závodech? Pokud chcete podat dobrý výkon, je dobré dodržet pár základních pravidel. Raději předesílám, že píši pouze z vlastní zkušenosti, protože naladění na závod se u každého trenéra do jisté míry liší a není to tedy univerzální návod. Ve hře je mnoho faktorů - délka závodu, vaše výkonnost, věk atd. Přesto se pokusím něco obecného načrtnout.

Pokračovat ve čtení

1 000 km v minimalistických botách

Nedávno jsem poslouchal rozhovor s výborným veteránským vytrvalcem Milošem Smrčkou a v jednom momentu tam povídá, že minimalistické boty jsou jen taková móda, která zase přejde. Je vidět, že mu tento trend není příliš po chuti. Ostatně, i např. Radek Brunner, náš nejlepší ultramaratonec, se nechal slyšet, že prstovým botám od Vibramu také na chvíli propadl, pak si na něco šlápl a teď mu již jen leží ve skříni.

Pokračovat ve čtení

V čem se můžeme inspirovat u keňských běžců

Keňští běžci a běžkyně již třicet let dominují vytrvaleckým tratím. Běžci z ostatních zemí si lámou hlavu, v čem jejich úspěch vězí. Často se jednoduše sbalí a vyrazí trénovat do světově známého keňského běžeckého střediska Iten. Kanadský maratonec Reid Coolsaet (maraton za 2:11:23) shrnuje v obecnosti, v čem že se domnívá vidět základy keňské běžecké nadvlády.

Pokračovat ve čtení

Buduj běh, posílíš mír! Kde sednutí, tam smrt!

Když se tak procházím, lépe řečeno probíhám po našem městě pozdě večer, je všude klid. Přítmí halí do chlácholivého hávu nepříliš dobré viditelnosti mnoho aut. Plechové příšery obestupují domy a chodníky jako němí, ale nekompromisní strážci čehosi. Často nedají člověku mezi sebou ani proběhnout. Jsou všude a najdete opravdu jen velmi málo míst, kam se nedostanou.

Pokračovat ve čtení

Jak trénoval Emil Zátopek

Emila Zátopka není třeba dlouze představovat. Všichni jej podle jména známe a mnozí by si dokázali vzpomenout na nějakou historku spojenou s jeho jménem, od běhání v kanadách po trénink s manželkou Danou na zádech.

Pokračovat ve čtení

— Položek na stránku
Je zobrazeno 1 - 20 položek z celkového počtu 77.