Jak získat finanční kompenzace?
Lidé velmi často netuší, že na nějaké kompenzace mají vůbec nárok, jelikož jim to společnost, hlavně v případě zpoždění, většinou nenabídne automaticky. Proto se musíte ozvat sami, a to zejména v případech, kdy vám vznikne nárok na ubytování a finanční odškodnění.
Elektronická žádost u aerolinek
Nejprve musíte podat žádost o kompenzaci. K tomu budete potřebovat:
- potvrzení o koupi letenky nebo zájezdu,
- palubní letenku (tzv. boarding pass),
- potvrzení o zpoždění letu (vydá vám ho dopravce přímo na letišti, případně poslouží i fotografie příletové tabule, kde je jasně vidět číslo letu a délka jeho zpoždění).
Žádost o odškodnění vyplníte buď na stránkách příslušné aerolinky, nebo si můžete stáhnout celounijní Formulář pro stížnost cestujících v letecké dopravě, který pak pošlete na e-mail aerolinky. Obrňte se trpělivostí, vyřízení žádosti o vyplacení odškodného může trvat od několika dní až po měsíce, či dokonce i rok.
Žádost přes agenturu
Pokud nemáte čas a chcete si ušetřit nervy, můžete odškodnění řešit prostřednictvím specializované agentury. Stačí podepsat plnou moc na tento úkon a čekat. Tato varianta vás bude něco stát, jelikož agentury za své služby žádají provizi, většinou jde o pětinu z vymožené částky. Dopředu tedy nic neplatíte.
Neklesejte na mysli, pokud jste o kompenzaci nepožádali hned. Žádost totiž můžete podat až 3 roky zpětně. Avšak musíte doložit všechny potřebné doklady s jasně prokazatelnými skutečnostmi.
Zdroj: Freepik.com
Kdy vzniká nárok na kompenzace při zrušeném letu?
Kromě zpoždění může dojít i k úplnému zrušení vašeho letu. Pokud budete o zrušení letu informování méně než 14 dní před odletem nebo:
- vám v období 7–14 dní před odletem nebyl nabídnut alternativní náhradní let, který odlétá maximálně 2 hodiny před původně plánovaným odletem a jehož přílet nenastane později než 4 hodiny po původně plánovaném příletu;
- vám v období méně než 7 dní před odletem nebyl nabídnut alternativní náhradní let, který odlétá maximálně 1 hodinu před původně plánovaným odletem a jehož přílet nenastane později než 2 hodiny po původně plánovaném příletu.
Zrušený let zároveň musí splňovat podmínky:
- Let začíná na území členských zemí.
- Let končí na území členských zemí a provozuje ho evropský dopravce.
Pokud nastane některá z těchto situací, máte nárok na stejnou kompenzaci jako v případě zpoždění letu, tedy:
- Let do 1500 km – 250 eur.
- Let od 1500 do 3500 km – 400 eur.
- Let nad 3500 km – 600 eur.
Pokud vám byl nabídnut náhradní let, ale není v rámci vymezených časových období, můžete si vybrat, zda jej přijmete, nebo ne. V případě, že odmítnete, máte nárok na vrácení plné ceny letenky.
Kompenzace při odepření vstupu na palubu letadla
Nastat může také situace tzv. overbookingu, tedy že vám bude odepřen nástup na palubu letadla kvůli nedostatku volných míst. To se stává zejména u nízkonákladových aerolinek, které počítají s tím, že se nemusejí dostavit všichni cestující (či let změní nebo zruší), a prodají tak o něco více letenek, než mají míst v letadle. Za takových okolností máte stejný nárok na kompenzaci jako v případech zrušení letu.
Nárok na občerstvení a ubytování při zrušení letu
Pokud vám bude let zrušen, máte nárok na občerstvení a ubytování ve stejném rozsahu jako u zpoždění letu (bez ohledu na to, kdy vás dopravce o zrušení informoval).