Obrázek pozadí

ČSOB Pojišťovna bloguje

Poradíme vám, co a jak se vám vyplatí pojistit a dozvíte se tu víc i o nás – lidech, kteří vás pojišťují.

Bosé běhání

O běhání naboso toho bylo hodně napsáno. Ze zvědavosti jsem to sám vyzkoušel. Nejprve jsem si koupil boty Fivefingers, které jsem však vzápětí na několik měsíců odložil do skříně. Přečetl jsem si knihu Bosé běhání a další den jsem po dvou kilometrech běhu zul boty a běžel jsem cca kilometr a půl po pískové pěšince s kamínky.

Kamínky mne bodaly a našlapoval jsem tedy velice opatrně, tempo bylo velmi pomalé, 7 – 8 min/km. Druhý den jsem běhal v botách, aby se plosky zregenerovaly, třetí den jsem opět vyběhl naboso. Tak jsem to dělal týden. Běhání po pískové cestě s kamínky mi však nevyhovovalo a přesunul jsem se hliněnou cestu a trávu, abych nakonec běhal pouze na trávě. Postupně jsem zvyšoval kilometráž a po dvou měsících jsem byl schopen běžet 9 km po trávě tempem kolem 5 min/km.

Naboso lze také provádět ABC – lifting, skipping, poskočný klus, odrazy z nohy na nohu, popř. běhat krátké rychlé rovinky. Musím dodat, že jsem si běhání naboso oblíbil natolik, že jsem boty sundal i začátkem listopadu, byť jen na dva kilometry běhu. Bylo to jako získat nový, příjemný zdroj hmatových podnětů – letním sluncem vyprahlé drny, mokrá tráva nebo bahnitá pěšinka se staly zdrojem předtím netušených počitků.

Běhání naboso tedy vřele doporučuji, ovšem s tím, že je třeba být velice opatrný. Nohy, uvyklé pohodlným botám, jsou zpočátku choulostivé.  

V prvních týdnech běžte třeba jen pár set metrů naboso a pak zase obujte boty. Opět je důležitá pravidelnost. Znám několik běžců, kteří si přivodili dlouhodobé zranění tím, že se nechali unést a přehnali to se vzdáleností. Nohy vám často samy napoví, kdy mají bosého běhu dost. V minimalistických botách nebo „pětiprsťácích“ běhejte až poté, co jste nohy uvykli bosému běhu. Byť minimalistické, přeci jen jsou to boty - noha nemá přímý kontakt s podkladem. Takto chráněna vám neoznámí včas, že už toho pro dnešek bylo dost. Odměnou za opatrné bosé výběhy vám bude větší odolnost nohou, zlepšení došlapu, zesílení šlach, větší odolnost proti zraněním a v neposlední řadě radost z přirozeného běhu.