Běžecký blog

Běžecký blog

Vítejte na stránkách blogu, kde najdete zajímavé články týkající se běhu, a to jak pro úplné začátečníky, tak pro pokročilé.

Rádi byste se zlepšovali, ale nevíte jak na to? Kromě na vlastním těle otestovaných rad a doporučení týkajících se základů běžeckého tréninku od našeho kolegy a běžeckého nadšence Milana Součka se zde o své zkušenosti podělí špičkoví běžci René Kujan a Pavel Dymák.

René Kujan je ultramaratónec, který své výkony spojil s charitativními akcemi pro vozíčkáře např. při akci „To dáááš“, kdy za šest dnů překonal vzdálenost 360 km, přičemž si nesl vše potřebné na zádech a jedl a pil jen to, co si sehnal cestou.

Milan Souček běhá pravidelně již 27 let. Podělí se zde o své zkušenosti a různé alternativní přístupy, které otestoval na vlastním těle. Osobáky: 10 km: 33:01 min, 5 km: 15:25,26 min., 3 km 8:46 min, 1500 m 4:03,7 min.

Hynek Janoušek  se v mládí sedm let věnoval běhu a atletice na Sportovní škole a Sportovním Gymnáziu Kladno. V dorostenecké kategorii však běhání opustil s časy 800m 2,04, 1500m 4,21, aby se k němu vrátil v pozdní dospělosti. S úderem čtyřicítky a přechodem do veteránské kategorie navýšil objem a zlepšil trénink. Na jaře 2019 zaběhl půlmaraton za 1:19,40 (Berlín) a 10km za 36,15 (Vaše liga) a následně se začal věnovat triatlonu. V roce 2020 skončil při MR ČR ve středním triatlonu (1,9 plavání - 88km kolo - 21,1km běh) na těžké kopcovité trati Pilmana pátý v kategorii 40-45 let v čase 4:33,15 (30min plavání - 2:28 kolo - 1:30 běh).

Triatlon, Mark Allen a cesta, jak dlouhodobě udržet svou výkonnost

Pomalu začíná teplé období roku a tím i triatlonová sezóna. Triatlon, zahrnující plavání, kolo a běh, je velmi náročný časově, finančně i co se týká smysluplného spojení tréninku všech tří disciplín, přesto si však získává stále více příznivců. Podívejme se tedy pro inspiraci, jak trénovala jedna z největších triatlonových hvězd, Mark Allen.

Pokračovat ve čtení

Bosé nohy v trávě

Přišlo jaro a vyšší teploty lákají všechny nadšené čtenáře McDougallovy knihy Born To Run k odložení bot. I já patřím mezi tyto extremisty. Kromě toho, že požitek z bosého běhu je opravdu skvělý, má běh bez bot i celkově ozdravující efekt. Nicméně rovnou předesílám, že nekritické nadšení je třeba okamžitě krotit a přistupovat k běhu bez bot s respektem a opatrností.

Pokračovat ve čtení

Fartlek

Chodíte si s chutí a často zaběhat a rádi byste trénovali intenzivněji, ale nemáte chuť běhat intervalový trénink, protože běháte pro radost a dřít se na jednom úseku tam a zpátky popř. kroužit dokola na stadionu vám jako požitek nepřipadá? Můžete zkusit do zařadit zajímavý a zábavný trénink, který vás dokonce výrazně výkonnostně posune, totiž fartlek.

Pokračovat ve čtení

Zkušenosti z ultramaratonu

Po třetím startu na Hostýnské osmě, 65 km dlouhém tzv. trailovém ultramaratonu s převýšením 2900 m, musím potvrdit pravdivost věty, že nejlepší přípravou na ultramaraton je jednoduše jiný ultramaraton. Samozřejmě bych více než doporučil si před prvním takovým během pročíst zkušenosti dalších ultramaratonců, zjistit si něco o doplňování energie a zejména tekutin, vhodných botách a oblečení atd.

Pokračovat ve čtení

Jak běhat intervaly

Rozhodli jste se zvýšit svou výkonnost pomocí intervalů? Dobře děláte, intervaly jsou bezpochyby jednou z nejefektivnějších tréninkových metod. Než je však začnete běhat, je dobré si ujasnit, kde chcete získanou výkonnost uplatnit. Chcete si zlepšit osobák na pětku nebo na desítku? Jste výkonnostní běžec a chcete si zaběhnout maratonský osobák? Je vaším cílem ultra a chcete zvýšit své šance na dobré umístění?

Pokračovat ve čtení

Zásady běžeckého tréninku pro začátečníky

Nový rok spojený se slunovratem s sebou od pradávna přináší možnost nového začátku, změny způsobu životu a vůbec šanci k nápravě našich nešvarů. Navíc po opulentních hostinách spojených se svátky pocítí řada lidí výčitky týkající se vlastního těla. Výčitky obvykle zmírní každoroční nákup permanentek do fitness center a posiloven. 

Pokračovat ve čtení

Podivuhodný Emerich Rath

Lyžař, chodec, běžec, kanoista, plavec, hokejista, bruslař, boxer, jeden z prvních vegetariánů, člověk, který se nebál kvůli druhým riskovat vlastní kůži, a to mnohokrát, Němec, narozený v Praze, oběť komunistické zvůle, to vše, a ještě mnohem víc se vejde pod jméno Emerich Rath. Příběh jeho života by rozhodně neměl být zapomenut.

Pokračovat ve čtení

Intervalový trénink pro pokročilejší běžce

V minulém článku jsme se věnovali základům intervalového tréninku a nyní se podíváme na tento typ tréninku podrobněji. Předesílám, že každý trenér má svou metodu, a tak se můžete setkat s tím, že jeden trenér považuje za správné vkládat mezi rychlé úseky zásadně a pouze klus, druhý trenér naopak volí od určité délky prostou pauzu. 

Pokračovat ve čtení

Základy intervalového tréninku

Pokud již nějaký čas běháte, při pomalých klusech se již ani nezadýcháte, a přemýšlíte, jak trénovat, abyste se v běhu dále zlepšovali, pak je tento článek pro vás. Tzv. intervalový trénink je jednoduchý a efektivní způsob, jak zlepšení dosáhnout.

Pokračovat ve čtení

Když můžeš, uber

Vtipnou parafrázi Zátopkova hesla jsem nevymyslel, ale narazil jsem na ni kdesi na LinkedInu jako heslo u profilu jedné uživatelky. A možná, že i ona si to kdesi vypůjčila. Tehdy mě pobavilo a s odstupem času musím říct, že jako heslo pro trénink je mnohem rozumnější než to Zátopkovo. Je nutno dodat, že u Zátopka jeho původní heslo nebyla nadsázka. Jeho tréninky zahrnující 100 čtyřstovek s meziklusem (viz článek „Jak trénoval Emil Zátopek“ zde na blogu), a to bez dnů odpočinku, to je skutečná rasovina. Tato tréninková metoda je však dost kontroverzní a nelze ji doporučit jako hodnou následování. Zátopek sám extrémně dobře regeneroval, a tak se zřejmě vyhnul zranění.

Pokračovat ve čtení

Tuková adaptace

A jsem znovu u velkého tématu běžců na dlouhé a ještě delší tratě, a totiž zlepšení využití tukových zásob během výkonu. Téma je ovšem zajímavé i pro všechny ty, kdo chtějí zhubnout. Předesílám, že tuková adaptace je stále předmětem sporů a tento článek není syntézou vědeckých poznatků, ale spíše jakýmsi zamyšlením.

Pokračovat ve čtení

Jak (ne)pokazit ultramaraton

Nedávno jsem si všiml v Decathlonu, že trailové běžecké boty byly označeny popiskem „na trail do 40 km“, „na trail do 80 km“ a „na trail do 160 km“. To je pozoruhodné. Nevím, kolik běžců běhá v tréninku přes 40 km v kuse. Popisek podle mne odráží rostoucí oblibu dlouhých běžeckých závodů v přírodě. Uběhnout maraton po rovině, na asfaltovém povrchu, zřejmě přestává být tou pravou a zásadní výzvou. 

Pokračovat ve čtení

Nechal si uříznout nohu, aby mohl běhat

Jestli jste kvůli koronaviru strávili pár posledních týdnů doma, možná cítíte, že je čas se pohnout a trochu si protáhnout tělo. Projet se na kole by bylo nejlepší, jenže to teď celou zimu stálo někde ve sklepě a vyžaduje nějaké ty opravy, takže asi bude nejlepší jít si zaběhat. A to jde zezačátku ztuha. Pamatujte, začněte zvolna, prokládejte běh chůzí, užívejte si pohyb a nenechte se nikam tlačit výkony přátel a známých na sociálních sítích jako je Strava apod. Máte-li možnost měřit si tep, nepřekračujte hodnotu „180 – věk“. Vaše výkonnost poroste každým dnem. Věřte nevěřte, funguje to. A bez sebetrýznění.

Pokračovat ve čtení

Nikdo nechce být poslední

Nechci být poslední! křičely na nás loni poslední exempláře nosorožců navracejících se do své pradávné domoviny Rwandy. Letos bude ČSOB Safariběh věnovaný jinému ohroženému druhu – antilopě Derbyho. Laškovně přezdívaní „derbíci“ mají tu velkou smůlu, že patří k největšímu druhu antilopy na světě. Tedy nejenom že ke svému životu potřebují rozsáhlé savany s vhodným porostem, kterých valem ubývá, ale také o to lépe se do nich strefuje pytlákům. 

Pokračovat ve čtení

Na pivo s rozumem, na maraton dvojnásob

Před nedávnem světlo veřejného světa spatřila studie pražského IKEMu, z níž mnozí soudí, že běhání maratonů je nezdravé, život ohrožující, zbytečné a v zásadě nesmyslné a škodlivé. Shodou okolností jsem se o výzkumu, jeho výsledcích a závěrech, které z nich činí zasvěcení lékaři, dozvěděl ještě před uveřejněním. Takže jsem měl o trochu víc času o výzkumu přemýšlet. Asi tak o pět minut.

Pokračovat ve čtení

Zánět achilovky

Pán Bůh s námi a zlé pryč, řeknete si při čtení titulku tohoto článku v případě, že jste zdraví. Pokud jste si však zánět „achilovky“ uhnali, zřejmě hledáte jakýkoli návod, který urychlí vaše uzdravení. Nuže, předkládám vám, co jsem sám nalezl a co mi přišlo jako nejdůvěryhodnější návod k uzdravení.

Pokračovat ve čtení

Za zenitem

Jestli máte pocit, že k vám přišla nevítaná návštěva, která skuhravě zašeptala: „Jsem tvé stáří, pozvi mne dál.“, pak pokračujte ve čtení, tento článek je napsán pro vás.

Pokračovat ve čtení

Běhání není žádný extrémní sport! Ledaže by...

Dnes jsou velmi moderní nejrůznější „extrémní“ sportovní disciplíny. Dokonce se setkáváme i s případy, kdy média označují za extrémní, považte, také některé běhy nebo i samotné běžce! Co to slovo ale přesně znamená a jak takové označení jako extrémista vlastně vznikalo? Pojďme se ponořit do historie a nabrat etymologickou polévku – jak se říká – pěkně ode dna.

Pokračovat ve čtení

Hýčkejte si své ultramaratonce! I oni jsou (někdy) lidi

Možná jste už někdy měli tu smůlu, že jste potkali ultramaratonce při výkonu. Nebo jste nějaký úsek běželi s nimi. Snažíte se být příjemní a milí společníci – a. Ultramaratonec nic. Snažíte se konverzovat, navázat přátelský rozhovor – a zase nic. Jediné, čeho se vám dostane, je zarputilý, zatvrzelý výraz, o němž ještě doma v posteli přemýšlíte, jestli vyjadřoval opovržení, zhnusení nebo jen čiré pohrdání... Ultramaratonci jsou prostě divní lidé.

Pokračovat ve čtení

Je zobrazeno 1 - 20 položek z celkového počtu 106.