Obrázek pozadí

ČSOB Pojišťovna bloguje

Poradíme vám, co a jak se vám vyplatí pojistit a dozvíte se tu víc i o nás – lidech, kteří vás pojišťují.

Jak trénuje světová ultramaratonská špička: Anton Krupicka

V současné době se do širšího povědomí dostávají ultramaratonské výkony a občas zaznívají otázky, jak na takový ultramaraton trénovat a kolik kilometrů je třeba naběhat. Proto se na následujících řádcích podíváme, jak trénuje světová ultramaratonská špička.

Vybral jsem charismatického amerického ultramaratonce s českými předky, Antona Krupicku, proslulého běháním v košili nebo jen do půl těla, s minimalistickou obuví, a vizáží, kvůli které ostatní ultramaratonci říkají, že vyhrává, protože nemusí obíhat vodní plochy, kolem nichž se trasa závodou náhodou vine.

Protože je září, vybral jsem z jeho tréninkového deníku stejný měsíc roku 2010. Nejprve celková čísla: za měsíc naběhal celkem 696 kilometrů s celkovým převýšením 28 433 metrů. Tréninkem strávil celkem 66 hodin a 35 minut.

Nyní příklad tréninkového týdne od 6. – do 12. září 2010:

6. září: dopoledne 24 km s převýšením 1360 m (2h 18min), odpoledne 13 km s převýšením 500 m (1h 24min)

7. září: 21 km s převýšením 1000 m (2h)

8. září: 21 km s převýšením 1000 m (2h 1min)

9. září: dopoledne 22.5 km s převýšením 1360 m (2h 13min), odpoledne 13 km (1h 2min)

10. září: dopoledne 25.5 km s převýšením 1400 m (2h 26min), odpoledne 11 km s převýšením 500 m (1h)

11. září: dopoledne 24 km s převýšením 1360 m (2h 18min), odpoledne 13 km naboso po pláži (1h)

12. září: 24 km s převýšením 1000 m (2h 14min)

Za týden tedy Anton Krupicka naběhal 211 km s převýšením 9500 m a tréninkem strávil 19h 56min. Je to tedy čistě objemový trénink v horách, na rovině běhá, jen pokud se jedná o regeneraci. Krupicka běhá horské ultramaratony, takže jeho trénink dává smysl. Nenašel jsem nikde, že by běhal intervaly nebo speciální tempa. Hory zřejmě zajistí jak změny tempa, tak silový trénink.

Pro našince by byl podobný trénink myslitelný jen v případě, že by dotyčný žil blízko větších hor (Beskyd, Krkonoš apod.), v Polabí tohle prostě neodběháte. Objemy na horských pěšinkách jsou také výrazně snesitelnější než po rovinách mezi lány řepky.

To ovšem neznamená, že by v Čechách nemohl vyrůst špičkový ultramaratonec. I o tom mluví v zajímavém rozhovoru Radek Brunner, který musí běhání skloubit s prací a rodinou. Pro začátek potřebujete pouze pevné odhodlání. A samozřejmě silnou vůli, která zabrání, aby odhodlání po týdnu vyprchalo.