Obrázek pozadí

ČSOB Pojišťovna bloguje

Poradíme vám, co a jak se vám vyplatí pojistit a dozvíte se tu víc i o nás – lidech, kteří vás pojišťují.

O běžecké abstinenci a shazování nabraných kil

Chválil jsem zde běhání naboso. Teď ještě dodávám, že při běhu i chůzi naboso je třeba koukat, kam šlapete. Běhal jsem bos po lesích a loukách a nikdy jsem se nezranil, protože jsem byl ostražitý. Stalo se to na dětském dnu. Nesa opečené buřty dětem přehlédl jsem položenou fotbalovou branku a roztrhl si nohu pod palcem o ostrý hák na zavěšování sítě. Díra byla hluboká a roztržená kůže chtěla pět stehů. Nechci vás ovšem děsit. Na pohled to bylo horší než pocitově, kromě šití v podstatě bez bolesti. Ale hned mi bylo jasné, že na běh mohu na nějaký čas zapomenout.

A co se stane běžci, který nemůže běhat? Začne přibírat na váze. Jistě, řekl jsem si, že budu méně jíst a nebudu pít pivo. Ale jedl jsem stejně a na pivo záhy taky došlo. Po deseti dnech už to na mně začínalo být vidět. Na běh to stále ještě nebylo, tak jsem přemýšlel, jak bych se nabrané hmoty zbavil. Posilováním jsem sice nabral svaly, a udělal tím radost ženě, ale tuk nezmizel. A tak jsem šel do sklepa, oprášil horské kolo a vyrazil. Manželka s dětmi odjela s prarodiči na dovolenou, tak jsem měl večery volné a mohl vesele brázdit okolí.

Vycházel jsem z toho, že na hubnutí je nejlepší pomalá, dlouhodobá aerobní aktivita. K tomu je kolo ideální. Nerval jsem to, první dva dny jsem vyjel jen na 30 – 40 km dlouhé vyjížďky. Zadek postupně přivykl sedlu, a tak jsem o víkendu vyrazil na delší výlet. 105 km, pět hodin cestou necestou. Kolo je skvělé v tom, že vás pomalu, ale zato dokonale vyšťaví. Na pět hodin v těle cukry zkrátka nemáte a musí se brát i z tuků. A ta nádherná únava, na tu jsem se těšil. Další dny jsem sice kilometráž z časových důvodů snížil, ale kolem dvou až tří hodin denně jsem jezdil. A brzy byly přebytky dole.

Co z toho plyne pro hubnutí? Ideální je dlouhodobá aerobní aktivita jako chůze nebo volná jízda na kole. Důležitá je doba činnosti, nikoli její intenzita. Celodenní pochod je pro tyto účely lepší než hodinový výběh. Máte-li tedy nadváhu, která vás trápí, neničte se intenzivním cvičením, které vás rychle odrovná, ale užijte si pomalou pohodovou pohybovou aktivitu, kterou vydržíte dělat po mnoho hodin. Tzn. místo sebezničení při běhu si zajeďte na kole ke vzdálenému rybníku, zaplavte si a večer jděte na procházku. Užijete si léto a kila na vás budou tát jako jarní sníh na slunci.