Obrázek pozadí

ČSOB Pojišťovna bloguje

Poradíme vám, co a jak se vám vyplatí pojistit a dozvíte se tu víc i o nás – lidech, kteří vás pojišťují.

Posilování pro vytrvalce

Zatímco sprinteři se musí vší silou a co nejrychleji dostat o sto metrů dál, čemuž také odpovídá velikost jejich svalů, u vytrvalostních běžců přemisťujete své tělo na mnohem delší vzdálenost. A tady je každé kilo navíc znát. Měl by tedy běžec vůbec posilovat? Odpověď zní: ano, ale jinak, než je obvyklé. Ještě dodávám, tento článek je určen zejména mužům, protože ženy mají tyto věci zvládnuté velmi dobře – obvykle posilují ty partie, které běžci posilovat potřebují.

Jisté je, že činky vás nezrychlí, spíš naopak. Pro zlepšení výkonu na dlouhých tratích jsou k ničemu. Navíc často posilují jen jednu partii, bez ohledu na zbytek těla. Podle všeho je to k ničemu pro kohokoli. Pokud děláte benčpres, je pravděpodobné, že postupně zvednete větší zátěž – v benčpresu. Máte-li pocit, že to bude fungovat i v jiné poloze, patrně si někde utrhnete záda. Jistě, velké svaly mohou dobře vypadat na pláži, ale z hlediska výkonnosti jsou k ničemu. Samozřejmě, pokud na ně ulovíte životní partnerku, s níž budete mít kupu dětí, pak jsou z evolučního hlediska velice funkční – koneckonců ocas páva jeho životaschopnosti příliš nepomáhá, přesto však páv bez ocasu moc potomků nezanechá.

Kdysi jsem dělal výzkum ve stepi, kde jsme se ženou ukazovali pastevcům obrázky různě svalnatých postav od hubeného chlapíka po kulturistu, a ptali jsme se, které z různě svalnatých postav se jim nejvíc líbí. Ženy dávaly přednost méně svalnatým mužům, volily zlatou střední cestu. Nejsvalnatější muže preferovali – muži. Tím vůbec nechci tvrdit, že muži, co obdivují velké svaly, jsou latentní homosexuálové. Co chci říct je, že ta přitažlivost tkví patrně v představě velké síly a dominance spojené s mohutnou muskulaturou – a kdo by nechtěl být dominantní superman. Přitom mongolští pastevci jsou většinou štíhlí a šlachovití, ke své každodenní práci totiž potřebují zejména obratnost a vytrvalost. A na koni má lehký jezdec nezanedbatelnou výhodu.

Zpátky k činkám: jak jsme již řekli, jsou pro běžce k ničemu. Je lépe je nahradit tréninkem obratnosti, kde se zapojí všechny svaly najednou – příkladem je lezení po lezecké stěně, plavání, různé gymnastické cviky atd. (viz např. methode naturelle). Pro běžce má největší význam zpevnění středu těla – zvýšenou pozornost by měl věnovat posilování břicha a zad. Pokud se přemůže a zavítá mezi boubelaté kolegy do posilovny, měl by se věnovat partiím, které obvykle neposiluje – zadní strana stehen a zadek, vnitřní strana stehen atd. – měl by tedy cvičit na strojích, na nichž obvykle cvičí ženy. Chápu, že to nevypadá na příjemný zážitek, každopádně do posilovny vůbec chodit nemusíte. Bohatě stačí pořídit si domů medicinbal a pak si s ním mnoha způsoby pohazovat. Mám s tím dobrou zkušenost, moc místa nezabere a cviků s ním lze provádět habaděj.