Obrázek pozadí

ČSOB Pojišťovna bloguje

Poradíme vám, co a jak se vám vyplatí pojistit a dozvíte se tu víc i o nás – lidech, kteří vás pojišťují.

Trénink na dovolené u moře

Jen si to představte. Po několikadenním balení na rodinnou dovolenou k moři jste zredukovali počet věcí tak, aby děti neměly tašky na klíně. Ba dokonce jste v přecpaném autě tajně našli skulinu pro pár běžeckých bot. Výborně. Je vám ale jasné, že tím jste trénink během dovolené zdaleka nevyřešili.

Jedete na místo, kde slunce žhne tak, že v poledne nikdo nevychází z domu. Kde podle vašich předběžných internetových rešerší je jen jedna asfaltka, na níž můžete očekávat hustý provoz místních a turistů, jejichž interpretace silničních pravidel vede často k dramatickým interakcím. Pláže jsou oblázkové, oddělené skalisky. To nevypadá na pohodový výběh. Vyřešit to ale můžete tak, že nahradíte běh plaváním.

Potřebujete jen plavky a brejličky, které vám dobře sedí a nenatéká do nich. Plavky jsou lepší klasické, v plavkových kraťasech se zbytečně nadřete. Brejličky vybírejte obezřetně, protože máloco vás znechutí tak, jako když vám do nich permanentně natéká voda.

Pravděpodobně poplavete kraul nebo prsa. Pokud možno se snažte zvládnout techniku, což ale není snadné. U kraulu se nadechujete pusou a vydechujete nosem do vody. Pokud vám chybí kyslík, je to pravděpodobně tím, že jste nedostatečně vydechli a do plic se tak vešlo jen málo čerstvého vzduchu. Také je dobré nekopat příliš intenzivně nohama, protože tak vyplýtváte nejvíc kyslíku. Obvykle se uvádí doporučená frekvence šesti kopů na dva kraulové záběry, popř. nohama kopejte jen ve chvíli, kdy začnou klesat. A také střídejte nádechové strany. U prsou se snažte potápět hlavu a při výdechu do vody ji držet v prodloužení páteře, ne v záklonu.

Myslete na to, že i ve vodě se potíte a můžete se dehydrovat. Pijte tedy stejně jako při běhu a nezapomeňte doplňovat minerály, jejichž nedostatek může způsobovat křeče. Vzpomínka, jak jsem se jak potlučený krab pomalu plazil po břiše z vody před očima udivených, v klidu se opalujících rekreantů, nepatří k těm nejmilejším. Pak už jsem na ionťák nezapomněl. Pokud vás ale křeč přeci jen zastihne, pak – alespoň dle rady špičkové plavkyně Sabiny Dostálové – se zhluboka nadechněte, stočte se do klubíčka a přitáhněte špičku a prsty zakřečované nohy. Po několika vteřinách by měla křeč pomalu odeznít.

Plavat můžete buď zcela volně, nebo do něj můžete podobně jako v běhu zařadit intervaly – např. dvoustovky s půlminutovou pauzou. Jak vidno, ze ztráty formy během dovolené u moře nemusíte mít strach. Jakmile se trochu rozplavete, zjistíte, že plavání může být stejným požitkem jako běh.